Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

/dev/sda eller /dev/sdf eller /dev/sdg ...

Mitt system krånglar. Har haft lite olika distar installerade och dessa vill ändra på enhetsbeteckningarna lite hur som helst. En installation jag hade för en tid sedan valde att kalla enheten för /dev/sdf och detta har nu ställt till bekymmer.

Provade att köra en livecd med LMDE för att kontrollera disken och då fick disken beteckningen /dev/sda. Provade sen att köra Gparted Live och då heter disken /dev/sdf. När jag startade om datorn igår hette disken /dev/sdg. Hmmm. När jag idag startade datorn hade disken åter fått beteckningen /dev/sdf. Detta ställde då till problem eftersom jag i fstab hade monterat min datapartition på /dev/sdg så naturligtvis hittades den inte.

Vad är fel? Så här ser min fstab ut för tillfället:

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'vol_id --uuid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
# / was on /dev/sda1 during installation
UUID=39dce7bc-28c6-4d48-a3e1-b2d48712856e /               ext3    errors=remount-ro 0       1
# swap was on /dev/sda5 during installation
UUID=f5355ad1-6de9-497b-a8d4-e2abe7336d4d none            swap    sw              0       0
/dev/scd0       /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
proc    /proc    proc    nodev,noexec,nosuid    0    0
/dev/sdf3    /    ext4    rw,errors=remount-ro    0    0
/dev/sdf4 /mnt/data ext4 nodev,nosuid 0 2

De två sista raderna har jag växelvis fått ändra till sdf resp. sdg allt efter vad systemet för dagen valt att kalla disken.Finns det något "magiskt" kommando som städar upp och ställer ordning på enhetsbeteckningarna?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Använd UUID istället för "dev/sdxx" osv.  Det funkar troligen tillförlitligare.

Men en del får bekymmer med UUID åxå.  OpenSuse hade ett annat, säkrare, system som pekade ut diskarna "by name and part".  Jag minns inte vad det hette i Suse.  Ubuntu kör med UUID

Edit: 

Länk om UUID:

http://liquidat.wordpress.com/2007/10/15/short-tip-get-uuid-of-hard-disks/

Edit2:

Här hittade jag en länk om "DisksByLabel" som det heter i Suse.

http://www.nslu2-linux.org/wiki/HowTo/MountDisksByLabel

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

fredentofts bild

Nja, i suse låter yast dig enkelt välja mellan olika sätt att montera som är mer eller mindre beroende av ordning på diskarna. 

1. enhetsid: sda1 -  beroende av ordning
  2. deviceid: scsi-SATA_ST3500418AS_6VM30688-part1
  3. label: Valfri label du kan sätta på de flesta filsystem.
  4. enhetssökväg: pci-0000:07:05.0-scsi-3:0:0:0-part1
  5. uuid: 53619605-d029-4c12-91f3-567de042fbd0

Det lättaste är ju om alla inblandade distar stöder samma sätt. De metoder jag stött på oftast är 1, 3 och 5. 

Nackdelarna med 3 och 5 är att de ändras om du formatterar om partitionen.

Det som borde vara säkrast är deviceid eftersom den mappar på hårddiskens serienummer och alltså varken ändras om disken flyttas eller partitionen formatteras..

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

tux-svens bild

Ja nu ser jag att jag hade fel, det var förstås deviceid som jag egentligen avsåg!

Kan vilken dist som helst  acceptera deviceid, eller kanske rättare, kan man få den att göra det?

---

fredentofts bild

Borde väl bara handla om rätt stöd i kärnan och udev eller liknande.
Ett första steg är att kolla om man har /dev/disk/by-id/.....

I min suseinstallation finns: by-id  by-label  by-path  by-uuid
Har stött på andra distar som har olika delmängder av dessa.

http://www.softpanorama.org/Commercial_linuxes/disk_management.shtml

-
-

tux-svens bild

Jag kollade i min LMDE-installation.  Där fanns device by-id, by-path och by-uuid.  Även by-label fanns, men eftersom jag inte aktivt satt labels så gav inte det så mycket..

Det kan således finnas mycket bra alternativ att välja på för Frila! Smile

Som Fredentoft hävdade så är väl "device by-id" det som främst borde rekommenderas.

---

FoHs bild

Lösningen har helt säkert presenterats här ovan, men jag skulle av ren nyfikenhet vilja fråga vad det är för typ av disk: intern eller extern? Jag tänker att om det är en extern USB-disk så kanske den råkar ut för lite slumpmässig fördröjning vid start av datorn, och att det därför kan tänkas ändras. Kanske kan hända med interna diskar också om de sitter på olika sata-kontrollers, eller om de är sega på att svara...Osäker.

tux-svens bild

I mitt "/dev/disk/by-id" finns även min USB-sticka med.  Det är den som jag kör LMDE från för närvarande.  Exempel, första partitionen:

usb-Kingston_DataTraveler_2.0_001CC0C60E17F02174260BA3-0:0-part1

Så det går nog utmärkt att peka ut även USB-enheter på detta sätt.  Smile

---

FoHs bild

Jo, det vet jag :) Var en fundering kring varför /dev/sdX blir annorlunda, och jag tänkte om det kan vara för att enheterna har olika svarstid vid olika uppstarter etc.

fredentofts bild

Skulle mer tippa på i vilken ordning drivrutinerna laddas

-
-

FoHs bild

Jo, det har du nog rätt i. Men om en extern hårddisk är lite seg i starten så torde ju drivrutinen inte laddas in heller.

Verkar ju konstigt om de interna hårddiskcontrollerna "hoppar runt", tycker jag.

Edit: Ah, du kanske tänker på att de laddas in i olika ordning beroende på dist? Kan nog vara en förklaring. Då torde det ju vara konsekvent mellan omstarter iaf dock, så om man har en fstab i varje dist så bör det ju fungera ändå?

fredentofts bild

Ja, nåt annat än scenariot du beskriver i sista stycket har jag aldrig stött på.

-
-

FoHs bild

Mjo, så då är jag lite funderande över om han har en extern disk eller inte, eftersom det inte blir samma mellan hans omstarter, om jag tolkar hans huvudinlägg korrekt Smile

fredentofts bild

Aaaah, missade att det blev olika i samma dist.

Baserat på det är min tolkning att datadisken (sdg) är på väg att dö, vid ena booten kunde den inte inte hittas och därför laddades sdf som sdg.

Kolla SMART-status för datadisken och byt ut den om det inte ser helt bra ut.

-
-

FoHs bild

Ja, det är en tolkning jag definitivt kan ställa mig bakom Smile

Ubuntu har ju Disk Utility, den hoppar upp och varnar om disken skulle vara på väg att ge sig (även via en LiveCD).

frilas bild

Ja, det ligger nog något i det ni alla skriver. Det är en intern disk på en relativt gammal maskin där hårddiskkontrollern (heter det så på svenska...?)  inte funkar som den ska. Det finns egentligen två hårddiskar men den andra hårddisken har inte hittats sedan Fedora 8 (ej heller senare Fedoror) av någon av de distar jag testat.

Så vid varje start får jag vänta på någon sorts time-out innan den slutligen accepterar den ena disken. I Ubuntu måste jag ändra i grub annars stoppar hela systemet. I LMDE behöver jag faktiskt inte ändra i grub utan den väntar själv ut innan den går vidare.

Det är kanske där det ligger, denna fördröjning i väntan på att disken ska accepteras att boota på?

Dax att köpa ny maskin kanske...

FoHs bild

Låter som det Smile