Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fjärråtkomst till hemdatorn?

Hej. 

Har sökt så mycket jag orkar, och nu vänder jag mig hit, där hjälp brukar finnas nära. 

Läget är: Jag har en stationär dator i hemmet där jag lagrar film musik osv. Linux mint 10 installerat. Och har en neetbook med samma os. 

Det jag vill kunna göra är att komma åt filerna och datorn från tex jobbet, med neetboken. OCh eventuellt även genom min iphone.

Har provat med fjärrskrivbordet, men det går bara när jag sitter hemma på samma nätverk, tittat lite på vnc och freenx. Fick inte tight vnc att fungera. hittar bara viewern efter installtion

Laddade även ner Teamviewer till iphone och det fungerade väl sådär, blir utloggad hela tiden. 

Så det jag söker är en ennkel problemfri lösning till att komma åt datorn med min neetbook och gärna även iphonen. Inte bara komma åt filer utan jag vill kunna styra datorn utifrån så att jag tex kan starta torrentklinter osv från jobbet. 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

Kör en openvpn-server på maskinen hemma, så kan du ansluta utifrån och få en intern "hemma-ip" och således göra precis allt du kan om du sitter hemma.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Personligen tycker jag VNC är alldeles för tungrott för att fungera bra som fjärrstyrning. Kanske för väldigt enkla saker. Jag hade nog istället löst det med att ha Dropbox för filer alternativt Samba eller något dylikt, och sen ett webbgränssnitt till torrentklienten (finns väl en del som har sådant). SSH kan ju användas för att dra igång saker om man råkat glömt att göra det när man går hemifrån Smile

uffe_nordholms bild

Utan att veta de närmare detaljerna av "komma åt" ser jag två möjligheter: dels SSH och dels FTP.

I det första fallet kan du komma åt filerna och flytta omkring dem på datorn hemma. Det bör gå att flytta dem till lokala datorn också, men det vet jag inte hur man gör, så du får forska på egen hand.

Med FTP kan du flytta över filerna från datorn hemma till lokala datorn, och sedan göra vad du vill med dem. Det är dock värt att notera att vissa program kan använda en FTP-klient för att öppna filer på datorn hemma, och ur ditt perspektiv ser det ut som att du arbetar på en lokal fil: tex KWrite har denna möjlighet, i kombination med Konqueror som FTP-klient.

Du kan också kombinera SSH och FTP, till SFTP. Då är det egentligen ingen som ser vad du överför över internet.

Ett tips på en bra FTP-server är vsftpd, som jag är mycket nöjd med.

fredentofts bild

Sftp har inget med ftp att göra, det finns inbyggt i de flesta ssh-implementationer.

-
-

fredentofts bild

Och för filåtkomst är det mycket smidigt med sshfs. På så sätt kommer man åt filerna på sin ssh-server precis som vilka filer som helst eftersom man monterar in en ssh-anslutning det vanliga filsystemet. Alltså slipper man bry sig om det finns ssh-stöd i programmet man vill använda.

-
-