Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST]Minne

Hej, jag funderar på att uppgradera RAM från 4 GB till minst 8 GB(Blender går trögt ibland).

Finns det någon gräns för hur mycket Linux kan hantera? Jag kör Ubuntu 10.10 64-bit

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fsns bild

Det gör det ju, men jag tror det handlar om 2TB minne. Jag kör själv 8GB i min 64-bitars maskin som jag kör Kubuntu på, och det är inga problem.

FoHs bild

Samma här, fast med Ubuntu :) Funkar klockrent. Smidigt med lite mer minne när man drar igång någon virtuell maskin.

tufftuffs bild

Till Linuxkärnans begränsning är det långt. Även om du kör 32-bitar så går det klara mer minne med PAE, 64-bitar är naturligtvis bättre. Men datorerna kan ha begränsningar, antingen i BIOS eller hårdvara. För bara något år sedan såldes fortfarande datorer som inte klarade mer än 4 GiB. Svårigheten är bara att veta var gränsen går. Vare sig specifikationerna eller det man får fram med dmidecode är att lita på. Jag tror att dom skriver specifikationen efter att testat med de vanliga minnen som fanns vid konstruktionen, att sedan hw och BIOS klarar fyra gånger mer törs dom inte skriva...

krippas bild

Ok, tack för hjälpen. Då det blir uppgradering...

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

fsns bild

Hur gick det? Fick du nån bättre fart?