Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Windows-virus även för Linux??

Grannens lap (gammal Dell m WinXP) har blivit nerlusad med virus.
I Windows går datorn använda hjälpligt under ett annat konto men grannens eget är helt oanvändbart. Av-programmet är avstängt och går inte aktivera.
Försökte installera ett annat men datorn segade ner sig och tvärdog.

Så till det märkliga: jag prövade med Linux Mint live och Debian live, samma resultat med båda:
Först kontrollerade jag att datorn är användbar (kör lite program, installerar mc, ssh mfl). Installerade sedan clamav och kontrollerar windows-partitionen... Tjo! datorn tvärdör!!
Jag har kört diskkontroll och memtest, båda felfria.
Så nu börjar jag faktiskt undra om grannen lyckats få in ett extremt udda virus som fungerar i båda systemen? Låter konstigt, men eftersom allt utom viruskontroll faktiskt funkar?
Eller har någon någon annan idé?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

mcnilss bild

Jag skulle mer tro på att minnet tar slut.

Har du haft någon processövervakning igång?

pingus bild

Låter inte så troligt tycker jag, systemet dör ju inte för att minnet tar slut.
Finns bara 512 MB, men jag har kört åtskilliga Linuxar på lika lite utan problem - program kan bli sega ibland men aldrig att systemet dör! (328MB ledigt med Debian live.)
Kan iofs pröva tillsammans med övervakning, fast kanske mer intressant att lägga /var/log på usb så jag kan läsa loggen efteråt.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Ett virus skulle jag utesluta från Linux, en trojan kanske men inget virus.

Och i så fall så får man fråga sig hur program installeras och från vilka källor du trojanen borde ligga med där men jag tvekar på det då jag antar att det sker med en pakethanterare från betrodda källor antar jag.

Nä låter mera som ett värme probelm och den dör när den jobbar hårt.

Testa att kompilera något stort så dör den säker då med.

Kontrollera temperaturer i operativsystemet samt värden i biosen för att hindra överhättning.

Kontrollera om processorfläktar är rena och fullt fungerande samt även att thermpad och kylpastan inte torkat och spruckit pga av smuts och värme, byt vid behov.

Glöm inte att även kontrollera integrerade chipsets tex grafik och separata instickskort.

Det kan även vara en komponent på moderkortet eller psu som skadats av tex en strömspik.

Jag tror det beror på överhättning och inget annat.

kanaljes bild

Det låter som att datorn blir för varm. Följande bör hjälpa:

Installera paketet i8kutils.
i8kutils behöver modulen i8k laddad för att fungera.
Använd sedan kommandona i8kctl / i8kfan för att justera hastigheten på fläktarna.