Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Surf-plattan som slutade fungera

På min Acer Aspire One så har jag en surfplatta med knappar. Häromdagen slutade den att fungera. Då hade jag Linux Mint 8 på den. Bytte upp mig till Linux Mint Debian Edition. Men plattan fungerar fortfarande inte.

Kan den ha gått sönder plötsligt? Något annat som har hänt? Felsökningstips? 

(Se svar nedan!)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Surfplatta?  Är det touchpad:en du avser?  Funkar det med vanlig mus?

Har du inte bara råkat stänga av touchpad:en ?

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Ja, jo. Det är den jag menar. Ja, en vanlig mus fungerar! Kan man stänga av touchpaden; vardå? Letade i de vanliga konfigurationerna och hittade just inget.

(Jag tog det som en hint att den slutade fungera till att byta dist på datorn... )

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

På tangentbordet på min Acer Aspire One kan jag trycka "Fn + F7" för att toggla touchpad:en (eller pekplattan) on/off. 

---

hoths bild

Haha, kan man tänka sig! Den kbnappen har jag med! Nu funkar deen igen!

Tänk, där lärde jag mig något nytt idag med!

----
Linux växer snabbast!

tux-svens bild

Så kan det gå när katten trampat på tangentbordet! Laughing out loud

Sålunda bytte du dist helt i onödan, eller? Wink

---

hoths bild

Nja, det var väl inte katten utan snarare småtrollen som var i tangentbordet...

Kan man tycka, men jag hade ändå planerat att migrera till LMDE. För att slippa uppgradera... ironiskt, va? Men, nu hoppas jag slippa uppgradera något mer. Bara surfa med på den stora vågen.

Bäst av allt var ändå den där dagen jag kom hem och det stora multimedia tangentbordet inte ville fungera. Allt mer frustrerad provade jag verkligen allt. Till sist undslapp sig "trollemor" att ett av "småtrollen" hade hällt ett glas saft i tangenbordet. Fast då "hade hon ju torkat bort all saft" och lagt tillbaka tangentbordet... Det var bara att kasta och skaffa nytt. Inget ont som inte har något gott med sig; det var då jag blev med ett tux-tangentbord! Ett av de sista som såldes, visade det sig senare.

----
Linux växer snabbast!