Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

XP som försvinner

I en annan tråd beskrev jag om problem med två hårddiskar och XP. Provade att ta bort den ena hårddisken, behöll den andra, som jag formaterade och installerade med XP. Jag fick XP att fungera. Gjorde så en krympning av XPpartitionen och stoppade in Ubuntu 10. Då inträffade samma sak. XP gick inte att starta. Prövade då att ta bort Ubuntu och stoppade in Fedora. Samma problem - Fedora går men inte XP. Jag tog en annan dist som dessutom hade Grub 1, Fedora 8.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kan du beskriva utförligare vad du menar med "gick inte att starta"? Varifrån och vad händer...

amadeuss bild

I starten när GRUB-sidan visas och en väljer vilken dist jag vill använda, markerade jag XP och tryckte på vanligt sätt med enter. Då blev sidan svart. Inget mer hände. Jag fick köra ctrl alt del för att få igång datorn. Det blev alltså ingen rundgång utan helsvart. Hade ju först mina misstankar till att Grub2 hade skrivit något konstigt, men eftersom GRUB 1 inte heller funkar, så verkar det vara något annat. Men tiden för XP tycks vara ute,.

FoHs bild

Dual-boota med XP ska ju normalt inte vara några problem, varken med Grub2 eller 1. Är det en riktig XP-skiva du installerat med eller en återställnings-CD? I det senare fallet kan ju några andra konstiga partitioner tillkomma.

amadeuss bild

Det står inte på skivan att den är en återställningsCD. Windows Home Edition med ServicePack 2

FoHs bild

Bäst märker man det nog på hur det beter sig när man sätter i den. Om inte datortillverkarens logotyper syns här och där är det nog en vanlig XP-installationsskiva.

pingus bild

Misstänker att något gick snett vid krympningen av XP-partitionen. Oftast funkar det bra att krympa, men det är inte 100% riskfritt.

Jag skulle nog rekommendera dig att installera XP på nytt - men då bara på den partitionen, inte på hela disken!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

amadeuss bild

Jag prövar detta, men beteendet verkar likna det förra. För en månad sedan funkade hela datorn klanderfritt med XP och Fedora 10. Eländet började när jag bytte ut till en linuxdist med Grub2.