Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Realtek ALC892 ljudkort

Ja, då var det dags för nästa "utmaning". Trodde att efter att grafikdrivrutinerna till slut fixat sig så skulle ljudet vara "a piece of cake..." men vad man kan bedra sig Sad.

Har ett integrerat ljudkort med codec Realtek ALC892 men får bara ut stereo trots att det är et 7.1 kort.

Ja, jag har googlat många sidor och det verkar vara lika många som löser det som inte gör det. Provade att avinstallera Pulseaudio men då vägrade Spotify att fungera (dog direkt?). Tidigare erfarenheter ger också att Skype inte fungerar utan PA. Återinstallerade därefter PA.

Lite data:

frila@desktop2 ~ $ aplay -l
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: SB [HDA ATI SB], device 0: HDA Generic [HDA Generic]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
card 2: Generic [HD-Audio Generic], device 3: ATI HDMI [ATI HDMI]
  Subdevices: 1/1
  Subdevice #0: subdevice #0
frila@desktop2 ~ $ head -n 1 /proc/asound/card*/codec#*
==> /proc/asound/card0/codec#0 <==
Codec: Realtek ID 892
==> /proc/asound/card2/codec#0 <==

frila@desktop2 ~ $ dpkg -l |grep "alsa"
ii  alsa-base                 1.0.23+dfsg-2       ALSA driver configuration files
ii  alsa-utils                  1.0.23-3               Utilities for configuring and using ALSA
ii  alsaplayer-alsa         0.99.80-5+b1        PCM player designed for ALSA (ALSA output module)
ii  alsaplayer-common   0.99.80-5+b1        PCM player designed for ALSA (common files)
ii  alsaplayer-gtk          0.99.80-5+b1        PCM player designed for ALSA (GTK+ version)
ii  gnome-alsamixer      0.9.7~cvs.20060916.ds.1-2         ALSA sound mixer for GNOME
ii  gstreamer0.10-alsa   0.10.30-1              GStreamer plugin for ALSA
ii  libsdl1.2debian-alsa   1.2.14-6.1             Simple DirectMedia Layer (with X11 and ALSA options)

Suck... vore glad för något tips.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Noterade att det bara omnämns "Stereo" på alla val för mitt Intel HDA. Aldrig tänkt på hur man får till 7.1-ljud under Linux, kör ju bara stereohögtalare... Vad är det för guider du läst? Och hur ansluter du högtalare? Är det ett komplett hemmabiosystem som ska anslutas? Det blir säkert olika om du ansluter med optisk kabel, hdmi eller vanliga stereopluggar.

(Off-topic: Läste för övrigt om Xtreamer Ultra idag, som ska ha samma chip som dig, där har de dock valt att dela upp det så att 7.1 går ut på HDMI eller optisk. http://www.xtreamer.net/Ultra/ )

frilas bild

Hittade ett tips om en ny Linux drivrutin på Realteks hemsida. Hämtade denna och installerade, startade om och DÄR kom alla valalternativen för ljudkortet med allt från stereo till 7.1 ljud. Nu låter det bättre än nånsin Smile.
Inget går upp mot ett fylligt brett ljud från 7 högtalare Love.

Här är länken om någon annan får problem med Realtek-ljudkort REALTEK.

Jag kollade länken men såg ingen realtek drivrutin.

Det jag hittade var senaste alsa-driver (1.0.24).

Så felet borde vara att du antingen använder en för gammal version av alsa-driver eller för gammal kärna (kernel) om du istället använder kärnmoduler för alsa, och att du behövde uppgradera till senaste versionen.

Ville bara förtydliga att det inte rör sig om någon stängd realtek drivrutin utan vanligt alsa-stöd.

diff <<< md5sum alsa-driver-1.0.24.tar.bz2 realtek-linux-audiopack-5.16/alsa-driver-1.0.24-5.16.tar.bz2
md5sum alsa-driver-1.0.24.tar.bz2 realtek-linux-audiopack-5.16/alsa-driver-1.0.24-5.16.tar.bz2
a4ffd80745ce5098dfd48d83c2769e0e  alsa-driver-1.0.24.tar.bz2
a4ffd80745ce5098dfd48d83c2769e0e  realtek-linux-audiopack-5.16/alsa-driver-1.0.24-5.16.tar.bz2

frilas bild

Ok, kanske så, men jag uppfattade det som om att denna version var anpassad för att just detta kort ska fungera.

FoHs bild

Hur ser det ut i ljudinställningarna nu? Kan du välja 7.1 där?

Funderar på om det är något som saknas hos mig, eller om det helt enkelt är så smart att förstå att jag inte har något mer än ett par högtalare inkopplade så att jag bara kan få stereo Smile

frilas bild

Så här mycket valalternativ dök det upp: Ljudinställningar
Fast jag mindes fel det var "bara" 5.1. Jag har dock kopplat 7 högtalare vilket blir perfekt Smile.

FoHs bild

Ojojoj, ja, det är avsevärt fler än jag har :) Måste testa någon dag att koppla in ett par högtalare till och se om jag får upp något mer, eller om det är så att drivrutinen ligger efter.