Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linux och internminne

Hur fungerar minneshantering i Linux? Om jag har en maskin med 4 GB internminne kommer prestanda att öka automatiskt om jag exempelvis dubblerar till 8 GB eller finns det någon gräns där jag praktiskt inte kommer att märka någon skillnad?

Kan VirtualBox hantera allt minne i maskinen?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Om du inte maximerar minnesanvändningen med 4GB så kommer du troligtvis inte märka någon större skillnad med 8GB. Linux använder inte swap-utrymmet om det inte behöver så har det inte använts med 4GB lär det inte användas med 8GB.

Virtualbox kan inte hantera allt minne, du måste ju ha lite kvar till värdsystemet ;) Det är så pass smart att det säger till om du försöker tilldela den virtuella maskinen för mycket. Virtualbox är min huvudsakliga anledning till att ha 8GB minne.

frilas bild

Jag tolkar det som om jag har 8 GB så kan VB ta t ex 4 GB medan resterande används av värdsystemet? Skulle jag (hypotetisk) ha 128 GB internminne så skulle VB kunna utnyttja det utan problem?

FoHs bild

Vet inte riktigt var Virtualbox gräns går, men du kommer väl knappast installera 128GB minne? :P Jag har 8GB, kan tilldela straxt över 5GB till min Win XP-maskin utan att Virtualbox varnar. Över det så varnar den om att jag tilldelat över 65% av värdsystemets minne till maskinen och fortsätter på egen risk. Sen finns det ytterligare en gräns som går vid 88% på min dator, då det inte finns tillräckligt med minne kvar för värdsystemet.

Vill du ha en exakt gräns så finns det säkert kommentarer på det i Virtualbox manual. Men för vanligt hemanvändande tror jag inte du behöver oroa dig, man ska ju kunna använda Virtualbox i mer professionella sammanhang än så, så minnesgränsen bör vara väldigt hög Smile

tufftuffs bild

Du glömde det minne som används till diskcache etc. Blir det för lite plats för sådant börjar prestandan att minska, och det sker långt innan man börjar swappa i någon nämnvärd omfattning.

Förresten är sådana parametrar som tex när man swappar konfigurerbara. Man kan ju även byta process- och IO-schedulers. Allt för att kunna optimera sin maskin för just den last man har:-)

FoHs bild

Jo, det är förvisso sant. Det hade jag inte en tanke på Smile Dock tror jag inte det är något problem med så mycket som 4GB RAM. I det fall som de 4GB skulle användas upp av användande torde det röra sig om något/några enstaka program som kräver väldigt mycket minne, och då hjälper väl inte diskcachen speciellt mycket ändå? Tror det är tämligen ovanligt med ett program som ligger statiskt precis på den gränsen, utan det handlar nog om program som kommer använda swapen också. Så i det här fallet känns det inte som något som inverkar på "tumregeln", den praktiska gränsen är troligtvis uppnåd redan vid 4GB, eller?

För vanligt OS-användande så ligger man nog inte runt 4GB-gränsen, mitt användande ligger nu på ca 750MB* och om jag tolkar free rätt så har jag ca 500MB i ytterligare användande (cache).

* Av de 750MB så har jag följande "tunga" applikationer igång:

• Firefox 80MB
  • Compiz 36MB
  • Spotify 30MB
  • Dropbox 29MB
  • Gnome Do 22MB
  • Pidgin 15MB
  • 3 x python-applets på ca 50MB

tufftuffs bild

750MB gör jag av med i SeaMonkey plus plugins som Flash.  Men en del kanske tycker 35 flikar i browsern är overkill... Av mina 4GB är fn faktiskt 1GB ledigt. Men nu är jag ensam på maskinen, och har dessutom stängt ner lite program. Annars brukar min fru och ibland något av barnen ha en session igång också. Så ofta är ledigt minne nästan noll.

FoHs bild

Ja, det är väl frågan om det faller under "vanligt OS-användande" :P Beror nog på vem man frågar...