Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

unrar non-free

Jag försöker ta bort unrar(non-free), varför går inte det utan att behöva ta bort andra paket? (mint-meta-codecs och mint-meta-x64)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Innehåller de pakten verkligen något? Eftersom de har "meta" i namnen så kan det vara ett samlingspaket, som bara har beroenden på andra paket, för att det ska vara enklare att dra in en hög med ofria paket. Med andra ord, om det har ett beroende på unrar non-free så måste de tas bort också, men det betyder i sin tur inte att alla codecs försvinner (om de inte innehåller sådana då). Motsvarigheten i Ubuntu är typ "ubuntu-restricted-extras", som i sig inte innehåller några codecs och grejer.

krippas bild

Ok, men hur ska jag göra då? Jag googla igår på detta, det ända jag hitta var en lösning som går att göra med rpm:er, yum -i --no-dep eller något, alltså att man kan ta bort enstaka paket utan att röra beroenden (--no-dep)

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Om det är de enda två paket den vill ta bort när du försöker ta bort unrar nonfree så är det ingen fara. De innehåller inget, de är meta-paket.

krippas bild

Är du säker?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Nej, jag har ingen möjlighet att testa och jag använder inte Mint. Jag har förklarat läget för dig, det är bara du undersöker hur det ligger till. Paket som bara agerar som samlingspaket är inget ovanligt, det måste väl finnas någon beskrivning av dessa paket i Mints pakethanterare?

tux-svens bild

Jag kör 32-bitars Mint och har därför bara det ena meta-paketet. Om man klickar i Synaptic för att se vad meta-paketet innehåller för delar kommer det bara upp ett tomt fönster.....

För övrigt är det väl bara att återinstallera metapaketet om så skulle behövas?  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!