Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Skapa partion för Windows i LVM

Har kört Fedora 14 ett bra tag nu och nöjd så långt med hur allt fungerar. Men ett litet problen har uppstått vilket innebär att jag måste installera Windows vid sidan om min Fedora installation. Måste använda Adobe Connect men det finsn inte för Linux och i virtualbox har jag ingen garanti att det fungerar med min webcam.

Fedora använder LVM2 vid standardinstallation och jag har absolut ingen koll på hur jag kan förminska en partition för att ge plats till Windows? 

Finns det någon enkel lösning på det här? Har applikationen system-config-lvm installerat.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Säker på att du behöver Windows? Adobe Connect är ju Flash-baserat. För mig fungerar det med Linux så länge jag inte behöver använda skrivbordsdelningen (som kräver ett extra plugin som bara finns för Windows och Mac). Fungerar även med WebCam. Här kan du testa Högskolan Dalarnas Adobe Connect: http://www.du.se/connect

Lyfangs bild

Oracle VM VirtualBox PUEL har USB support

1. Ladda hem Oracle VM VirtualBox PUEL

2. Hämta Oracle VM VirtualBox Extension Pack

3. Starta Oracle VM VirtualBox

4. Arkiv -> Inställningar... -> Tillägg -> Välj ett tillägspaket -> /home/ANVÄNDARNAMN/Hämtningar/Oracle_VM_VirtualBox_Extension_Pack-4.0.4-70112.vbox-extpack

5. Koppla in din USB webcam

6. Öppna Terminalfönster, skriv 

sudo chmod -R 777 /dev/bus/usb/

7. Starta Windows gästoperativsystem

8. Enheter -> USB-enheter

9. Installera Adobe Connect add-in

Källa och inspiration: http://www.linuxportalen.se/forums/2011/03/20/l-st-oracle-vm-virtualbox-problem#comment-93843

Joakim_Ws bild

Tack för det detaljerade svaret! Jag bestämde mig dock för att göra en backup och installerade Ubuntu 10.10 igen och skapade en liten partion för Windows 7. Grejen är att jag måste använda Adobe connect för studierna när jag har muntliga examinationer med lärarna, så vågar inte riskera att det inte fungerar i virtualbox när man sitter där och väl ska ha ett förhör.

Men nu vet jag i alla fall att allt är möjligt i virtualbox, så ska testa vidare. Tack båda för svaren!

-----
http://linuxbloggen.blogspot.com/

"Software is like sex: it's best when it's free"

Lyfangs bild

Jag skulle rekommendera att först installera Windows 7 och sedan Ubuntu 10.10.

Kan vara riskabelt. Vad är det för installationsmedia? Windows 7 detaljhandel (retail) eller OEM? Det här kanske fungerar:

1. Säkerhetskopiera personliga filer och ändra storlek på linuxpartitionen.

2. Installera Windows 7 på ledigt hårddiskutrymme.

3. Installera en starthanterare t.ex. GRUB.

Installera Win 7 efter att Linux har installerats