Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

win 7 home p 3 pack family

Hej!

Har en bara en lite fråga.

Får man sälja datorer med orginal win 7 nyckel?
Isåfall är det ifrån ett 3 family pack. Eller är det olagligt?

//Mvh Johan

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

Lyfangs bild

Windows 7 Family Pack för 3 användare får installeras på 3 datorer i hushållet.

Källa: FAQ - Common Windows 7 Installation Questions & Answers

Får bara säljas inom din familj i hushållet?

baloos bild

tack för svaret Smile

FoHs bild

Du kan nog sälja sådana datorer, men då måste du sälja alla tre till samma adress. Alternativet är ju att nedgradera dom till XP eller Vista igen (som jag fattade det var det en uppgradering till Win7) och sedan sälja dom till vem du vill.

Nu tror jag i och för sig inte att det är olagligt enligt svensk lag, men du bryter mot användaravtalet om du skulle sälja datorerna till olika hushåll.

Lyfangs bild

Skulle Microsoft gå efter butikskedjor? Skulle Microsoft gå efter hemanvändare? Eller både och?

FoHs bild

Jag förstår inte dina frågor. Microsoft deaktiverar din installation om de tycker att den inte är giltig längre.

Lyfangs bild

Vad händer med den bärbara datorn när man är på resande fot då? Jag tror inte Microsoft deaktiverar operativsystemet p.g.a. olika adress.

Nu tror jag i och för sig inte att det är olagligt enligt svensk lag, men du bryter mot användaravtalet om du skulle sälja datorerna till olika hushåll.

Skulle Microsoft börja gå efter hemanvändare p.g.a. av att en bryter mot slutanvändaravtalet?

FoHs bild

Fast du tillhör ju inte ett annat hushåll bara för att du är på resande fot... Och säljer du datorn till ett annat hushåll så är datorn per definition inte på resande fot, så frågan är irrelevant.

Vet inte vad du menar med "gå efter", då får gärna klargöra det. Vart vill du komma? Microsoft har självklart inaktiverat licenser till följd av att användare brutit mot EULA:n. Och om dessa tre användare befinner sig i olika hushåll så har du brytit mot avtalet.

Tror jag att Microsoft kommer inleda en rättsprocess (en sorts "gå efter") mot någon som bryter mot avtalet? Nej. Tror jag att Microsoft ens har möjlighet att veta om datorerna vid ett senare tillfälle används i olika hushåll? Tveksamt. Kan man då sälja den med gott samvete? Det är upp till din moraliska kompass att avgöra!

andys bild

Hur avgör de att man är i olika hushåll?

Lyfangs bild

IP-adress?

FoHs bild

Jag är inte så säker på att de kan avgöra det, men icke desto mindre vore det ett avtalsbrott Smile

Lyfangs bild

Microsoft har självklart inaktiverat licenser till följd av att användare brutit mot EULA:n. Och om dessa tre användare befinner sig i olika hushåll så har du brytit mot avtalet.

Källa?

FoHs bild

Här kan du ta fram EULA för Home Premium och andra Windows-produkter: http://www.microsoft.com/About/Legal/EN/US/IntellectualProperty/UseTerms/Default.aspx

Detta gäller Family Pack: http://www.microsoft.com/windows/offers/familypacklicense.aspx

"If you are a "Qualified Family Pack User", you may install one copy of the software marked as "Family Pack" on three computers in your household for use by people who reside there."

I EULAn står exempelvis: "The software is licensed, not sold. This agreement only gives you some rights
to use the features included in the software edition you licensed."

"The first user of the software may make a one time transfer of the software and this agreement, by transferring the original media, the certificate of authenticity, the product key and the proof of purchase directly to a third party. The first user must remove the software before transferring it separately from the computer. The first user may not retain any copies of the software."

Eftersom det är samma licensnyckel för alla tre uppgraderingar av Windows 7 har jag svårt att se hur man ska kunna sälja en eller två av datorerna och behålla den tredje. Förslagsvis nedgraderar man dom till den ursprungliga Windows-verisonen och säljer dom.

Du får gärna ange en källa på att det är ok om du är övertygad om att det går.

baloos bild

tack för svaret Smile