Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Tre Mobiltbredband och PCLinuxOS

Jag lyckas inte få Tre Mobiltbredband att fungera med PCLinuxOS 2010.12.

Vid konfigurering sökes nätverk länge....... och sedan händer

inget mer.

Ibland kan konfigureringen gå ett snäpp längre, men

meddelar då att internetåtkomst inte finns.

Jag har testat GNOME, KDE, LXDE, XFCE,

alla med senaste uppdatering.

Samma mobila bredband fungerar perfekt i Ubuntu 10.10, Debian 6.01, Mandriva 2010.2 (GNOME,KDE)

Pardus 2011, Toorox, Foresight 2.5 med flera

Någon annan som råkat ut för detta i PCLinuxOS.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Kan det vara någon inställning för roaming? Noterade för ett tag sedan att min mors mobila bredband inte ville koppla upp sig i Ubuntu 10.10 när den kryssrutan var avmarkerad i NetworkManager. Jag var lite orolig att det skulle medföra sig några hiskeliga avgifter, men jag tror inte så är fallet eftersom man kör med en och samma apn. Lite osäker är jag dock fortfarande Smile

1951s bild

Nej inget med roaming

FoHs bild

Kolla loggarna för att se om du hittar några ledtrådar. De bör finnas i /var/log, osäker på vilken av dom som NetworkManager loggar till (om det nu är det programmet som hanterar uppkopplingen i PCLinuxOS, i annat fal kanske det är skillnaden mellan de olika distributionerna).

Hur ansluter du?

Vad fungerar samt vad fungerar inte?

1951s bild

Problemet får betraktas som löst.

Det fungerar om jag inte skriver in PIN-koden, men

då får jag skriva in anslutningspunktens namn manuellt.

konfigureringen tar dock längre tid än på andra distar.