Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Installera linux mint efter windows vista

Efter många år som macägare ska jag återgå till linux då jag har köpt en kompis dator med windows vista förinstallerat. Nu är den stora frågan:

Hur gör jag för att kunna dubbelboota linux efter det att windows är installerat? Det jag vill göra är att skapa två partioner med 60 gig var och därefter kunna välja mellan windows och linux, hur gör jag enklast detta och är det möjligt att göra detta i samband med att jag kör installationen från livecd:en?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Installationsprogrammet kan sköta saken åt dig, men säkrast (tycker jag) är att skapa partitionen för Mint före installationen t. ex. med programmet GParted. Annars kan du installera det med kommandot sudo apt-get install gparted. Skapa också samtidigt en SWAP-partition.

LINUX.EXTON.NET

tux-svens bild

Kör gärna defragmentering i Windows 2 ggr innan du börjar!

Här finns en bra länk om resizing: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/using-gparted-to-resize-you...

Gparted finns på Mint:s live-skiva.  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

Lyfangs bild

Glöm inte att säkerhetskopiera dina personliga filer med jämna mellanrum med Mint4Win/Wubi!

Utan att skapa två partioner:

Jag installerade DAEMON Tools Lite i Windows 7 Build 7100 beta och avmarkerade många funktioner jag inte behövde, som t.ex. byte av startsida. Monterade linuxmint-9-gnome-dvd-i386.iso med DAEMON Tools Lite och installerade Linux Mint med mint4win.exe.

Källa: http://www.linuxportalen.se/articles/2010/05/18/linux-mint-9-isadora-releasad#comment-91167

Se även

Wubi - Ubuntu installerare för Windows

fredentofts bild

Hur menar du att man skulle använda wubi som backupverktyg?

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

Lyfangs bild

Glöm inte att säkerhetskopiera dina personliga filer med jämna mellanrum med Mint4Win/Wubi!

Förtydligande: Glöm inte att säkerhetskopiera dina personliga filer med jämna mellanrum, vid användandet av Mint4Win/Wubi!

Lyfangs bild

Linux Mint Main Edition är enklare att använda men Linux Mint Debian Edition (LMDE) är snabbare.

Glöm inte att säkerhetskopiera dina personliga filer vid ändring av storlek på partitioner

Det jag vill göra är att skapa två partioner med 60 gig var och därefter kunna välja mellan windows och linux

Linux har installerat stöd för Windows NTFS filsystem som standard. Windows har inte installerat stöd för Linux filsystem som standard.

Det går att komma åt ext2 linuxpartitioner med en drivrutin i Windows Vista. Men det finns problem med Data Execution Prevention (DEP) i Vista?

Access Linux partitions (ext2, ext3) from Windows Vista