Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vilken bluetooth-adapter?

Kan någon tipsa om vilken bluetoothadapter jag kan använda till linux? Jag har kollat på mina vanligaste inköpsställen men allt jag får veta är att de passar ill XP, Vista o.s.v.

Debian verkar ha paket som hanterar bluetooth men hursköter jag den delen?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Tycker Bluetooth-hanteraren i Gnome är helt ok. Annars kan du titta på Blueman: http://blueman-project.org/

Vad det gäller adaptrar så tror jag de flesta fungerar. Själv har jag en från Kejll & Co, denna: http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=91445&path=97000000,119000000,129000000

Det står dock Sweex på min. Jag tror nästan alla sådana där kommer från samma fabrik i Kina :P Kolla på tradera, där får du en för 9 kr. Finns massvis! (Lite äldre spec på dom, men 2.0 innebär väl EDR åtminstone).

snoopys bild

Jag gick till Kjell o Co och köpte en dongle från Billionton, pluggade in den och plötsligt var den installerad. Enkelt. Hämtade hem lite bluetotth-paket så var jag i bizznizz.

Det visade sig att det var knepigare att få telefonen (N85) att tala med datorn. Nu ska jag bara få datorn att köra ett script en gång när den känner att min tfn finns i närheten. Tror det finns paket som kan hjälpa till med det med. Hade trott bluetooth skulle ställa till med mer problem. Smile

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

FoHs bild

Kolla in BlueProximity: http://blueproximity.sourceforge.net/

Här är ett annat intressant projekt för att flytta fönster mellan olika datorer. Det använder sig av BlueProximity för att avgöra vilken dator man är närmast Smile http://winswitch.org/index.html

snoopys bild

Det verkar intressant. Jag hade funderat på Bluemon men Blueproximity är kanske ett alternativ? Får testa bägge och se hur de uppför sig.

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

FoHs bild

Har inte testat det själv, har förvisso två datorer men de är typ 2 meter ifrån varandra så jag har nog inte så stor nytta av det Tongue

Läste om WinSwitch i en tidning så var därför jag kände till lite om BlueProximity.

snoopys bild

Har just installerat Blueproximity, ändrade lite i .config-filen. Min tanke var att datorn ska känna av när jag kommer hem från jobbet sent på kvällen och tända utebelysningen automatiskt om det är mörkt. Det fungerar faktiskt och det var enkelt att skriva ihop scriptet som tänder/släcker Smile

FoHs bild

Coolt! :D

tux-svens bild

Ha ha, det var innovativt!  Jättekul.  Laughing out loud

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

snoopys bild

Lite problem uppstod häromdagen. Flyttade datorn till soffan, ca 5m från routern. Bluetooth-datorn står i källaren och det visade sig att bluetooth störde ut routerns signal. Sänder på nästan samma frekvens. I routern kan jag tydligen byta kanal. Är det något jag själv bestämmer godtyckligt?

FoHs bild

Ja och nej. Du bör välja kanal 1, 6 eller 11, eftersom de kanalerna inte överlappar varandra på frekvensområdet. Om många av grannar använder kanal 1 gör du exempelvis bäst i att använda någon av de andra, som exempel.

Dock så är jag osäker på om det kommer lösa problemet eftersom BT sänder på hela frekvensområdet som WiFi gör, men värt ett försök Smile

snoopys bild

Aha. Jag tittade igen i routern, det är mycket liten skillnad mellan frekvenserna, 50 MHz. Så kommer bandbredden till det. Vet inte var grannarna sänder, jag ser dem allihop på laptoppen, men det beror väl på att laptoppen lyssnar på hela bandet. Testar väl en dag. Inte så viktigt, får väl se upp var jag är med datorn.

FoHs bild

Finns program att ladda ned som talar om vilken kanal de andra kör på. Exempelvis tror jag wicd visar detta som standard. Har du en Android-telefon kan du testa programmet Wifi Analyzer: https://market.android.com/details?id=com.farproc.wifi.analyzer&feature=search_result

Det är för övrigt ett bra tips för att se hur Bluetooth-adaptern påverkar signalen i lägenheten Smile Där kan du se var du har bäst täckning osv, finns en funktion som fungerar ungefär som en geigermätare Smile

Edit: Installation av wicd kanske inte är att rekommendera vid sidan om NetworkManager, kanske kan ge problem?

fredentofts bild

Ett enkelt sätt att se vilka kanaler som används är att köra 

iwlist scan

som root (eller via sudo).

Om man vill få lite kortare och mer lättläst output skickar man det lämpligen vidare genom ett rör till egrep:

iwlist scan|egrep "(ESSID|Channel)"

Kanalen kommer stå ovanför SSID i listningen.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-