Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Byte av distribution - ny bootflag

Den dist som jag installerat sist på sda9 fick en bootflagga och en rot-tecken, / (om det nu är så en säger) I vart fall har jag hittills gått in i den distens startup-manager och klarat ut vilken version som ska starta först (för närvarande Windows XP) Jag behöver nu rensa på hårddisken av utrymmesskäl och ta bort en och annan distribution. Jag har en Ubuntu 10, som jag tänkte mig skulle passa. Vill alltså att den distens (Ub10) ska ha startup-managern, och sda9 helt enkelt utgå. Kan man lösa detta med en liveCD och köra gparted?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Bootflaggan kan du ändra med Gparted men det gäller ju att Ubuntu 10.10 har kontroll över starthanteraren. Om inte får du boota in i Ubuntu 10.10 från den disten som är på sda9 och installera grub2 i mbr. Jag är osäker på om du då måste tala om var rooten är. Om det inte behövs är det bara kommandot sudo grub-install /dev/sda som ska köras. Om du efter en omstart inte kommer in i Ubuntu 10.10s startmeny kan du följa instruktionerna här misstänker jag: https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20GRUB%202