Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

apt-get vs. aptitude

Jag har googlat på apt-get och aptitude och läst en del om det men jag förstår inte varför båda möjlighterna finns. Som jag förstår det så är aptitude "modernare" och hanterar paket och beronden bättre.
Vore kul att höra vad ni på LP tycker om dessa två jämfört med varandra. Hur gör ni (om ni inte använder synaptic)?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

extons bild

Jag använder aldrig Aptitude (och sällan Synaptic). Tycker jag får bättre koll på ev. olösta programberoenden genom att använda terminalen. D v s apt-get update, apt-get upgrade och apt-get install MittOumbärligaProgram und so weiter...

LINUX.EXTON.NET

bittins bild

kör mest apt-get, fink och macports på mina datorer här :) 

Joakim_Ws bild

Vad jag upplevt är att apt-get ibland håller tillbaks paket som anses inte ska uppgraderas, medan aptitude uppgraderar utan problem.

-----
http://linuxbloggen.blogspot.com/

"Software is like sex: it's best when it's free"

Lyfangs bild

Undrar vad mintUpdate i Linux Mint 9 använder. Den säger att "Ditt system är uppdaterat" men:

sudo apt-get dist-upgrade 

Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd         
Läser tillståndsinformation... Färdig
Beräknar uppgradering... Färdig
Följande NYA paket kommer att installeras:
  linux-headers-2.6.32-31 linux-headers-2.6.32-31-generic
  linux-image-2.6.32-31-generic
Följande paket kommer att uppgraderas:
  acpid base-files dbus dbus-x11 hal libdbus-1-3 libdbusmenu-glib1
  libdbusmenu-gtk1 libhal-storage1 libhal1 linux-firmware linux-generic
  linux-headers-generic linux-image-generic linux-libc-dev mountall udev
  xserver-xorg-core xserver-xorg-video-geode
19 att uppgradera, 3 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera.
Behöver hämta 57,6MB arkiv.
Efter denna åtgärd kommer ytterligare 191MB utrymme användas på disken.
Vill du fortsätta [J/n]?

Pettmans bild

upgrade uppdaterar bara redan installerade paket, om uppdateringen beror av något paket som inte redan är installerat måste du istället köra dist-upgrade.

gusnans bild

En gammal blogg har enligt mig en del vettiga åsikter på ämnet:

http://pthree.org/2007/08/12/aptitude-vs-apt-get/

tux-svens bild

Jäkla bra länk!!  Smile

Tackar så mycket!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!