Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Göra ett script "globalt"?

Jag har ett antal jag script i ett underbibliotek i mitt hemmabibliotek. Jag måste alltså skriva hela sökvägen för att kunna köra dem. Hur kommer jag runt detta så att scriptet körs oavsett från vilket program det körs och var programmet finns utan hela sökvägen?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

Om det bara är för din användare det ska gälla kan du lägga till sökvägen i din PATH:

export PATH=$PATH:/min/sökväg

i .bashrc eller .profile eller vilken fil som nu är applicerbart i din dist/skal.

Annars kan du lägga scriptet i /usr/local/bin/ t.ex.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

pingus bild

Lägg in katalogen i din $PATH, eller flytta scripten.
Du kan skriva in detta i ~/.bashrc eller i /etc/profile - då gäller det för alla användare.
Kolla vilka kataloger som ingår med "echo $PATH"

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

snoopys bild

Ok, fungerar bra nu.

Jag stoppade några script i /usr/local/bin och allt har löst sig. Tackar för info. Smile

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...