Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Vad betyder noarch?

I bland annat Mandrivas och Mageias kontrollcenter, där man handerar installation av program, förekommer i kolumnen Arkitektur

förkommer egreppen i586, x86_64 samt noarch.

Jag förstår vad i586 samt x86_64 innebär, avstett för 32 bitars processor respektive 64 bitars processor.

Men vad innebär noarch?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

no architecture, dvs att det inte är gjort för någon speciell, bör funka på både 32- och 64-bitars.

Lyfangs bild

Då finns det noarch Java-paket?

FoHs bild

Kanske det gör. Finns dock både 32-bit och 64-bit Java. Mats kommentar nedan visar väl på bra exempel, det förekommer väl på de paket som innehåller sådant som inte är program (eller bibliotek): Ikoner, bilder, källkod, etc.

Lyfangs bild

Ett binärt Java-program behöver inte vara plattformsoberoende.

FoHs bild

Förstår inte vad du menar med "binärt java-program". Alla program blir i slutändan binära. Du kan kompilera ett java-program till maskinkod och då är det självklart inte plattformsoberoende. Bytekoden är plattformsoberoende i den betydelsen att den kan flyttas mellan de plattformar där den virtuella maskinen finns.

Visst, det behöver inte vara plattformsoberoende, du kan anropa en massa andra språk från java-programmet också om du vill. Det kan vara plattformsoberoende och packas i noarch/all, för att koppla samman till ursprungsfrågan på något vis...

hoths bild

Inte nödvändigtvis, eller alltid. Även ASCII är väl binärt, på någon nivå?

Man kan göra bytekod (tror jag det kallas) som är platformsoberoende men som måste exekveras via en runtime engine, som kör på specifik platform. Det är väl så java normalt fungerar? 

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

Det var ju det jag skrev Smile

mats_b_tegners bild

Exempel på "noarch-paket" är typsnitt och källkoden till Linuxkärnan.

Från min Slackwareinstallation:
font-adobe-100dpi-1.0.3-noarch-1
kernel-source-2.6.38.4-noarch-1

Mats

Registered Linux User  #157454

If you like to cultivate insomnia.
Bed down with a pretty girl.
Amor vincit omnia.

Det betyder att paketet fungerar oavsett arkitektur dvs om det är x86, ppc, sparc, risc eller arm spelar ingen som helst roll.

Vanliga noarch-paket är språk och fonter men även diverse skript mm.

JanPihlgrens bild

Då förstår jag.

Tack för allasvar. Smile