Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Hur tar man bort programlänkar i spelprogrammenyn i Gnome ?

Hej, äntligen sommar igen Gud va skönt ...

Jag kör F14/Gnome.

Jo, nu till frågan.

Hur tar man bort programlänkar i spelprogrammenyn om man kör Gnome ?

Jag har avinstallerat ett spelprogram manuellt och då togs inte länkarna bort i spelprogrammenyn.

Hur kommer man åt alla de program-länkarna, vilken mapp är det ?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du bör ha ett program som heter Main Menu (programmet heter egentligen alacarte, så du kan starta det från terminal eller med Kör-rutan Alt+F2 med det namnet) någonstans. Du kan eventuellt även högerklicka på menyn för att komma åt det. Där kan du rensa ur i menyn med ett grafiskt program, och dölja sådant du inte vill se osv.

Edit: för att svara på frågan så tror jag det är .desktop-filerna i /usr/share/applications som sköter det hela. De innehåller kategorier som jag tror bestämmer hur de visas där.

phmos bild

Ok, jag hade inte Main Menu och inte installerat alacarte, så jag har gjort det nu.

Jodå, det funkar ju fint att redigera menyn nu med alacarte.

Programmet ligger i System > Preferences > Main Menu

Tackar för hjälpen.   Smile

tux-svens bild

Jag kan i LMDE högerklicka på "Startmenyn" nere i vänstra hörnet och därefter välja "Redigera meny". Då erhåller jag e grafiskt verktyg där jag kan välja precis vad som skall visas i "Startmenyn" Smile

Edit, tillägg:  Jo det är Gnome, fast i Mint-tappning. Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

phmos bild

Ja, den finessen finns inte på Fedora, tyvärr.

Men så har kanske Mint inte vissa andra saker som Fedora har.

Finns ju för och nackdelar med alla distar.

Men var och en är salig på sin dist.    Wink