Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

openSuse 11,4 och en svart skärm

Jag har en dator som jag använt som server ett tag, och nu har jag fått problem med den.

Jag bestämde mig för att plocka ut grafikkortet ur den, då jag tyckte det väsnas för mycket. Och eftersom jag använder datorn som server behöver den inte ett häftigt strömslukande grafikkort, det som sitter inbyggt i moderkortet duger gott.

När jag startade om datorn ville openSuse 11,4 inte riktigt vara med. Nåja, tänkte jag, kanske inte så konstigt egentligen. Så jag stängde av datorn, bytte hårddisk i den och startae om datorn för att installera 11,4 igen.

Installationen gick helt klockrent, inga problem alls. Problemen börjar när jag fått allt klart, och loggar in. Oavsett om jag loggar in som min användare eller som root får jag en enda sak på skärmen: muspekaren. Jag ser inte en pryl till på skärmen, och har därmed "aningens" svårt att få något gjort. konstigt nog funkar allt som jag tycker det skall fram tills att jag har loggat in: när jag knappat in mitt lösenord och tryckt Enter tar det ju några sekunder innan "skrivbordet" (inte) kommer upp på skärmen, och den tiden ser det ut på skärmen som det gör på min laptop som också kör 11,4.

Har någon några tips var jag kan börja rota för att lösa problemen?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Låter som problem med grafikdrivisen.
Vad är det för kort, vilken drivrutin används?

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Maarkuss bild

Ett långskott. Har du testat att trycka (och hålla ner) vänster musknapp? Får du då upp en "meny"? Jag tycker att beskrivningen av en muspekare på en bakgrund låter som TWM (en annan skrivbordsmiljö än KDE eller GNOME). Längst ner till vänster på inloggningsskärmen finns ett alternativ som heter "Typ av session", vilka alternativ har du?

uffe_nordholms bild

Jag har följande val, i tur och ordning:

Förval, egen, IceWM, KDE (föregående), KDE Plasma Worspace, KDE Plasma Workspace (failsafe session), TWM, Felsäker.

Jag har testat att ange KDE som sesionstyp, men det ändrade ingenting. Inte heller hjälpte det att hålla ner någon musknapp, jag testade båda knappar och scrollhjulet till ingen nytta. Och jag testade till och med alternativet "KDE Plasma Workspace (failsafe session)" med precis samma resultat som tidigare: en helsvart skämr med endast muspekaren!

Jag får se om det finns några tips på openSuses egna forum.

Maarkuss bild

Ok. Då var det inte så enkelt som jag hoppades. Det där med vänster musknapp ger menyn i TWM.

tufftuffs bild

Tryck <ctrl><alt><F1> (alla tre samtidigt) så borde du få en textkonsol. Som standard finns 6 konsoller på F1 tom F6, den första grafiska finns på F7 (dvs tryck <ctrl><alt><F7>). Från textkonsollen kan du kolla diverse logfiler, tex /var/log/messages och /var/log/Xorg.0.log.

Du kan gå ner till icke grafiskt läge med kommandor "init 3", och tillbaks till grafiskt läge med "init 5" (som rootanvändare förståss). Bra när man håller på och pillar med X-severns inställningar.

Men du ger oss inte mycket info, vad är det tex för sorts inbyggd grafik?

Och jag förstår inte riktigt varför du gör en nyinstallation, jag tror att det vore enklare att fixa det som behövs för den inbyggda grafiken i den gamla installationen. Ominstallationer känns så windowsaktigt...

Maarkuss bild

Kan också vara värt att testa att uppdatera systemet via t.ex. yast2 (som root) från textkonsol och se om problemet går över.

tufftuffs bild

Det kan det vara, det har nyligen släppts en uppdatering av Mesa och x-servern. Framförallt för äldre ATI chip, R300-R500, där det har varit minsta sagt stora problem, se

https://bugzilla.novell.com/show_bug.cgi?id=678264

.Åtminstone Mesa-uppdateringen innehåller en hög rättningar från upstream, så det kan tänkas vara rättningar som påverkar andra grafikchip också.

aggplantas bild

Jag vet inte vad det är som ställer till det med 11.4 men jag har också problem. Två laptops (Lenovo T500) som har två grafikchip, ATI Radeon HD3650 och Intel Graphics GMA 4500MHD. Om jag stänger av ATI-chipet och bara använder Intels så funkar det. Stänger jag av Intel så funkar det inte. Jag misstänker med andra ord drivrutinen för ATI-kortet. Men det verkar inte vara någon annan som har det problemet. Jag har kollat på SUSEs buggar och där är det dött. Stoppar jag in en Ubuntu live cd (kommer inte ihåg kernel- eller X-version) så funkar allt som det skall.

Maarkuss bild

Intressant. Har samma fel med ett Intel-kort och ett Nvidia-kort i en laptop. Tror nvidia kallar sådana lösningar för hybridlösningar och att de inte stöds officiellt i drivrutinerna, kanske liknande för ATI (AMD)? Om jag har nvidia-drivrutinerna installerade kan jag använda nvidia-kortet men alla skärminställningar måste göras via nvidias egen mjukvara.

För mig startar inte X alls om jag kör på fel drivrutin. Intressant är också att systemet inte har en xorg.conf-fil innan den skapas av installationsprogrammet för nvidias drivrutin (vid installation av opensuse 11.4 installerades enbart intels drivrutin). När jag körde opensuse 11.3 på samma maskin tyckte jag att xorg.conf-filen fanns där.

atas bild

Det låter ju som att plasma krashar?

funkar "alt+f2" för att visa krunner?

Testa att skapa en ny identitet och testa logga in med denna?