Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Ubuntu 11.04 Nvidia problem

Hej. Är rätt så ny på linux och har stött på ett problem.

Installerade nydligen ubuntu 11.04 och allt har funkat fin förutom min grafik.

Någonting med drivrutinerna är lite galet, kör på Nvidia gtx 460  (X2 SLI)

Om jag öppnar den här "Hårdvarudrivdrutins" prylen så finns den en man kan kryssa i där för nvidia, men om jag sen startar om datorn så startas det inte upp igen, då kommer jag till massa text och då väntar den på kommando, har tästat skriva "startx" men då säger den att något är galet med nvidia bla bla bla.

Då måste ja starta om och sen in i felsäkert och kryssa av nvidia acceleration prylen och sen funkar det som vanligt.

Aningen svårt att förklara då ja inte är så hemma på linux men vill lära mig.

Tack på förhand /Robin

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har själv ett GTX 430 som fungerat bra. Det kan ju vara att SLI-läget ställer till det lite. Jag skulle nog i ditt fall testa att ominstallera drivrutinen via Synaptic (Pakethanteraren). Markera paketen nvidia-common, nvidia-current, och nvidia-settings och välj att ominstallera dessa.

Om det inte fungerar därefter så kan du testa att hämta drivrutinen från nVidias hemsida. Deras certifierade drivrutin för Linux har samma versionsnummer (270.41.06) som jag har installerat för mitt 430. Men det kan ju tänkas att det fungerar bättre. Installerar du den så bör du avinstallera nVidia-drivrutinen från paketförrådet dock.

En "sista" utväg är att testa en beta-drivrutin, även dessa finns på nVidias hemsida. Tror dock du får vänta ett tag på nästa dock.

Cobrakaiiis bild

Nu gjorde jag som du sa med pakethanteraren, allt är som det var innan, så tror inte det gick nå vidare.

Bilden/grafiken är liksom inte lika stor som skärmen. 1280/1024 5:4 står det på skärminställning, och det är max.. sen har jag inte den där nvidia inställnings programmet som ska finnas om allt är rätt så antar att jag ej lyckades.

Har testat att tanka drivrutiner från nvidias hemsida, men jag som är nybörjare på detta förstår inte riktigt hur man installerar dom. När jag har tankat dom osv så dubbel klickar ja på den så säger den "gedit kunde inte identifiera teckenkodningen.
Kontrollera att du inte försöker öppna en binär fil.
Välj en teckenkodning från menyn och försök igen." Hur går en noob som mig vidare ? :)

Tack på förhand

FoHs bild

Installerade du även paketet nvidia-settings? Lite konstigt om du inte får upp programmet då, känns som det inte installerats korrekt. Eller om korten inte hittas kanske.

Hur som helst, om du vill testa med den nedladdade filen så måste du göra den körbar först (nedladdade filer är inte körbara direkt i Linux eftersom det skulle innebära en säkerhetsrisk). Högerklicka på den och kryssa i "Allow executing file as program" under fliken Permissions (jag kör på engelska som du märker, men du listar ut vad de svenska motsvarigheterna är :) ). Sen bör du kunna dubbelklicka på den!

fredentofts bild

Nu är det iofs ett tag sedan jag laddade ner nvidia-drivarna från deras sida, men då hade de iaf väldigt bra och enkla instruktioner för hur man skulle göra med den nerladdade filen för att installera. Att läsa och följa den instruktionen känns som ett bättre alternativ än att "bara chansa" på att göra den körbar och dubbelklicka.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Det var ingen chansning, dock fel från min sida eftersom jag tyckte mig minnas att nVidia-drivaren fungerade som andra stora binärfiler (exempelvis spelinstallationer).

Installationen måste (så klart) göras som root: "Installation instructions: Once you have downloaded the driver, change to the directory containing the driver package and install the driver by running, as root, sh ./NVIDIA-Linux-x86_64-270.41.06.run"

fredentofts bild

Eftersom du inte visste skulle jag kalla det en chansning, om än en kvalificerad sådan Wink

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Eftersom jag trodde jag visste så är det ju per definition ingen chansning Smile Men sure, vi kan kalla det en kvalificerad chansning Laughing out loud

1951s bild

Jag är lite osäker hur du menar när du säger att du markerar nvidia.

Menar du att du bara markerar nvidia och sedan startar om datorn.

Du ska ju markera den drivrutin som rekommenderas och sedan välja

aktivera.

Därefter väntar du tills Ubuntu har laddat ner och installerat drivrutinen.

När detta är klart gör du en omstart.