Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

["LÖST"]Android 2.36

Tja, uppdaterade min HTC Desire HD i söndags till 2.36. I skrivande stund sitter jag i en stuga på Tanumstrand. Jag kopplade upp mig till internet via telefonens "delningstjänst". Då fick jag en EXTREMT konstig fråga, popupen frågade mig om jag använde Windows eller Mac OSX??? Allvarligt, det måste vara det mest sjukaste jag har varit med om i hela mitt rötna liv. En Linuxgrundad smartphone undrar om jag använder Win/Mac. Vart tog Linux vägen?

Jag fick till min besvikelse trycka på "Windows"!(Vem vet vad som hade hänt om jag tryckt på Mac OSX)

Google måste ha fullkomligt massuppfittat någonting...Är det någon som har ett bra svar till detta helt otroliga som hände mig för 10 minuter sedan så läser jag gärna svaret på det?

MVH Christian

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Skulle gissa att det är något HTC lagt till för deras egen mjukvara ska fungera. De kanske behöver använda olika drivrutiner för Windows och Mac OS för att det ska fungera. Något Android 2.36 finns inte så vitt jag vet, måste vara något internt versionsnummer för HTC (2.3.4 är senaste i 2.3-serien).

krippas bild

Jag är ganska säker på att det var 2.36...Men vilket alternativ väljer man då om kör Linux?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Finns inget de kallar 2.36 här iaf: http://developer.android.com/sdk/index.html
Men som sagt kan det ha varit ett versionnummer som HTC gett det (kanske är Sense-version?). Du bör kunna se sådana nuffror om du går in på Settings och About Phone nånstans. Eller så kanske du blandade ihop det med kärnversionen som är 2.6.35 i 2.3.x?

Jag är inte så säker på att det spelar någon roll vad man väljer som Linuxanvändare, men om det mot förmodan skulle göra det så tror jag Windows är det säkrare valet. När man kör internetdelning så blir ju telefonen som någon sorts ethernet-enhet, och det slukar nog Linux oavsett. Windows kan kräva någon drivrutin men annars hanterar den det precis likadant, är min uppfattning. Mac:ar är jag inte så säker på att de kan tala med vilken telefon som helst, är inte de lite låsta till iPhones? Jag tror det kan vara en anledning till att de frågar, att de gör något special då.

extons bild

Jag tror också att 2.36 är något slags "specialnummer". Annars finns ju iofs (redan) Android 3.0. Det kör jag virtuellt på en av mina datorer. Version 3.0 är dock ännu bara avsett/anpassat för s k läsplattor.

LINUX.EXTON.NET

krippas bild

Ni har rätt, har blandat ihop det hela(i vanlig ordning). Jag hittade 2.36.405.8 i telefonen som är programvarunr. Android-Version:2.3.3, Kernel-version:2.6.35.10

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com