Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[SOLVED] Tre's usbmodem Huawei E367 uppför sig konstigt ?

Hej

Mitt usbmodem Huawei E367 funkar inte längre på min stationära pc som kör Fedora 14, men det funkade bra innan.

Jag har använt usbmodemet på min netbook och där funkar det utan problem.

Men när jag sen sätter i usbmodemet i min stationära pc så händer inget.

Kan det vara så att tre (som är operatören) spärrar modemet så jag bara kan använda det på en dator ?

Förstår inte riktigt hur det fungerar.

Vilka kommandon kan man köra för att få igång usbmodemet i terminalen, så att man har full kontroll på usbmodemet hela tiden ?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Tror inte Tre spärrar modemet. Har du Linux på netbooken också? Om inte, har du gjort någon uppdatering av modemet i Windows som möjligtvis kan ha ändrat det?

Om du har Linux på båda systemen skulle jag rekommendera att sätta i modemet, vänta en stund, öppna en terminal och skriva kommandot dmesg och se vad det säger. Det bör tala om att modemet hittats. Du kan förstås göra det på den stationära även om du inte har Linux på den andra, men det kanske kan vara intressant att jämföra de två Smile

phmos bild

Hej

Jag kör BARA Linux. Har alltså inte kopplat in modemet på någon windows dator alls och kört någon uppdatering på det.

Jag kör Fedora 14 på båda men kör fedoras netbook kernel (2.6.35.9-65.netbook.fc14.i686) på netbooken.

Men hursomhelst så har usbmodemet funkat innan hur bra som helst på min stationära.

Varför har det plötsligt bestämt sig för att trilskas ?

Usbmodemet har varit inkopplat länge nu på den stationära och det bara blinkar en grön lampa med två hastiga blink var tredje sekund.

phmos bild

enl. dmesg på den stationära så hittas usb modemet utan problem.

så ska bara få igång modemet på något sätt, men hur ?

Kan man styra detta i terminalen och skippa NM i GUI ?

phmos bild

jag kopplade nu in usbmodemet på netbooken igen och det funkar utan problem.

Den hittade usbmodemet och kopplade upp sig blixtsnabbt helt automatiskt.

Men på den stationära vill det sig inte på det viset.

Har kollat båda pc och det står samma i båda NM inställningarna

Tusan vad konstigt detta är, vad är det som är felet ?

phmos bild

Alltså, ibland är man så dum i huvudet.

Nu har jag hittat felet.

Var usbskarvsladden som jag använder för att kunna hänga upp usbmodemet lite högre för bättre mottagning.

Var glappkontakt i skarven mellan de två sladdarna.

Känner mig dum, men samtidigt stolt över att ha hittat felet.  Smile

Tack för tipsen.

FoHs bild

Haha, ja, men sådana där problem är ju nästan de svåraste att hitta. Bra jobbat Smile