Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

mp3 och flash i feodora 15

Hejsan

Jag är ny på feodora, tidigare använt ubuntu tills unity kom... ><

Problemet är att jag försökt få in en dekoder till rhytmbox, audacious funkar heller inte.

hur gör jag? har försökt synaptic och add-remove programs, även lagt till rpm-fusion och restricted packages

flash? eftersom adobe inte har någon vettig 64-bits version till linux, vad ska man lägga in då??

gnash??

tacksam för svar

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

fredentofts bild

På http://rpmfusion.org/FedoraThirdPartyRepos finns två flash-repos listade, har inte hunnit testa jälv än dock.

mp3 har jag inte hunnit ge mig på än heller.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

zimzons bild

tack! ska testa reposen..

svårt på rpm-fusion att veta vad de är till för dock...

FoHs bild

Jag använder 64-bitarsversionen i Ubuntu, fungerar mycket bättre än 32-bitarsversionen för mig. Den är installerad via en PPA som drar ner senaste betan av 64-bitarsversionen. Du bör kunna installera den manuellt.

Om du tycker du får för mycket problem med Fedora så kan du ju i Ubuntu 11.04 köra med klassiskt Gnome-skrivbord genom att vid inloggningsskärmen välja det. I nästa Ubuntu-version så kommer Gnome 3 fungera mycket bättre (vilket väl är det Fedora 15 kommer med?).

zimzons bild

i ubuntu fick jag allt att funka, både flash och mp3..

klassiskt gnome tycker jag är för tråkigt och fult. är ju lite less på det Wink)

men i höst blir det väl att köra ubuntu.

annars är det väl inget fel på unity, så i värsta fall får man köra det..

atas bild

Enligt RPM Fusions guide på hemsidan så rekomenderar de dessa paket

"yum install gstreamer-plugins-ugly gstreamer-plugins-bad gstreamer-ffmpeg"

om du ska non free codecs till gstreamer, har du alla dem installerade?
I fallet flash kan du säkert installera en 32 bitars verison kombinerat med nspluginwrapper
det är nog så de flesta distributioner gör i avsaknad av riktig 64 bitars version

zimzons bild

jag installerade non-free-paketet

rpmfusion-nonfree-release-15-1.noarch

sen installerade jag gstreamer ffmpeg och audacios plugin mp3

samt följde en guide hur man lägger in flash... kommer inte ihåg vars, kan leta reda på det om någon är intresserad.

läste att "bad" plugins är codecs som inte är rekommenderade att installera, inte testad än...

stämmer det? vågar man installera "bad" eller "ugly"? i mina öron låter det som att systemet kan bli instabilt eller krascha...

men hursomhelst allt fungerar nu Smile)

enda problemet som jag har... i ubuntu är det lätt att hitta problem via program-central... hur gör man i feodora? via add-remove software kan man inte bläddra bara söka, och man får MYCKET sökresultat.. jag fattar knappt hälften av de...

några tips vore nice!!!!

tack för era svar!! mkt uppskattat!

atas bild

ungly plugin står för patenproblem etc.

bad plugin står för  att de är sämre än övriga av någon anledning. Det behöver inte alltid var av en anledning som påverkar dig som användare

När det gäller pakethantering i Fedora använde jag yum sist jag körde fedora. Det var ett tag sen men vad jag kommer ihåg var väll syntaxen något i stil med "yum search paketnamn | grep filter" ungefär som på övriga pakethanteringssytem med andra ord. När det gäller grafiskt gränsnitt är jag osäker men det måste väll finnas något packagekit gui installerat som standard. Är det inte det är det väll bara att installera. Testa sök på  packagekit och filtrera på  ditt DE eller nått.

zimzons bild

jag har synaptic, det är väl ett packagekit?

får köra det kanske...

atas bild

Om jag inte är väldigt ouppdaterad, så använder du då apt-rpm då synaptic inte stödjer packagekit (gjorde inte förr i vart fall).

Jag gissar på att de blir en stabilare upplevelse på fedora om du använder något packagekit-kompitabelt som kan använda yum-backend:et emempelvis gnome-packagekit eller kpackagekit. Så var det tidiager i vart fall.

zimzons bild

tydligen hade jag gnome-packagekit och då fick jag upp synaptic, så det verkar vara samma sak Wink

atas bild

gnome-packagekit frontendet motsvarande synaptics funktionallitet är det du får upp om du startar "gpk-application" från terminalemulatorn (jag testade just på opensuse, men det ska inte vara någon skillnad från fedora). Men som sagt jag tror att du fortfarande kan köra synaptic i fedora men att du då inte använder varken använder Yum-packendet utan ett apt-backend till rpm som synaptic använder. Förr var det buggigt, kanske är det bättre nu, men jag tror inte det är den prioriterade lösningen från fedora. Fördelen med packagekit är ju att uppströmsprojekt kan anropa pakethanteringssystemet utan att låsa in sig till en/ett par distributioners pakethanteringssystem.

tlagrens bild

Många bra svar för Fedora finns här: http://www.fedorafaq.org/

/Tomas

zimzons bild

oj, tack!!! riktigt bra länk Smile)