Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

gnome3/gnome-shell

Har googlat mig matt.. och blir inte klok på det här, behöver svar! Tongue

Jag kör PinguyOS på mina datorer, 10.10 på stationsburken och 11.04 på Netbooken. PinguyOS 11.04 kör gnome 2."nånting" altså inte Unity. För dom som inte vet så är PinguyOS en Ubuntubaserad dist, likt Mint men som Mint på steroider. 

Blev nyfiken på Gnome3, så installerade Gnome-shell på den stationära (10.10) Och det gick smärtfritt, och funkar kanon. 

Skulle göra likadant på netbooken (11.04) vilket oxå gick kalas. Vet att gnome-shell till 11.04 är en nyare version. Men det jag funderar på är varför dom är så annorlunda? 

gnome shell i 10.10 ser ut så här www.gnome.org/~mccann/shell/mockups/20090808/shell-black2.png

11.04 så här stoffepojken.eu/wp-content/uploads/2011/05/gnome3.png

Det jag är nyfiken på är om man kan lägga till "Places" i panelen i den "Nyare" gnome-shell, eller om det är permanent bortaget? För det är det stora som irriterar mig, att man inte kan nå sina mappar annat än genom att öppna File manager och klicka sig fram, vill kunna öppna home, videos eller vilkejn som, utan att behöva krångla mig runt en massa. Förstår inte varför det upplägget ändrades? 

NÅgon som kan upplysa mig eller kanske leda mig i rätt riktning där jag kan få info/hjälp? 

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag misstänker att den Shell som är i 10.10 är en äldre version. Varför saker ändrades kanske står att läsa i designdokumenten (besök Gnomes hemsida och leta dig fram till avsnitten om Shell). Shell lirar inte så bra med 11.04 så kanske kan det också vara så att vissa saker kommer se annorlunda ut där, eller inte fungera. Misstänker att de kanske inte uppdaterar de pakten lika ofta som de som kommer ingå i 11.10.

Hur tycker du att gnome3 fungerar?

Själv tyckter jag att det känns väldigt buggigt och begränsat.

atas bild

Jag testar just fedora igen för första gången på ganska länge. Jag tycker att gnome 3 och gnome shell är fantastiskt smärtfritt med tanke på hur mycket de gjort om. Gnome shell är ju bara en del i det. Allt startar snabbt, fungerar klart okej med min gamla intelgrafik. Visst saknas en ock annan funktionallitet i gnome shell än så länge. Men annars tycker jag det mesta verkar mera genomarbetat och inte lika spretigt som i gnome 2.x.x. Jag tror att gnome 3 var nödvändigt och att gnome shell nog kommer bli riktigt bra redan i nästa relese.

Laser_Bladers bild

Det har fungerat bra, (på netbooken 11.04) Buggat lite, kan pero på aatt jag lagt det på PinguyOS 11.04 som är en omarbetad ubuntu 11.04 likt mint fast vassare. 

Buggarna jag har är att när jag stoppar in tex ett usb minne så öppnas Mplayer i stället för filhanteraren, inte hittat anledningen. Likaså Docky, den vänstra panelen jag har där med mappar, när man öppnar en mapp öppnas även där Mplayer... skumt. 

Visst känner man sig lite klaustrofobisk utan Compiz Cube, och wobbly windos.. wobbly window och minimerings knapparna är väl det stora jag saknar. Annars flyter det på bra, mkt bra på en liten netbookskärm.

Funderar dock på att installera Fedora15, som jag provat live, som flyter på fint. Dock vet jag inte hur man installerar program och så, och om samma program finns som till ubuntu går att få, hittade tex inte Chromium-browser. 

Någon med fedora erfarenhet?? Tongue

men jag kommer nog att köra på till gnome3, meedelande, mail, kalender och hårdvaruintegrationen är kalas! 

Man vill juh inte bli en bakåtsträvare Wink