Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Att lära sig programmera, som barn

Är det någon som har erfarenhet från något programmeringsspråk eller program som kan användas för att lära barn programmera?

Barnet i fråga är 10år och har kört Linux sedan han var stor nog att banka på ett tangentbord. Mycket flyhänt med vardaglig användning av dator och webb, använder till och med Google translate för att översätta vad som sägs i spel och liknande!

Själv började jag lära mig programmering på Commodore/PET BASIC. Det gick snabbt att få något som gjorde något, det var positivt. Vad använder man idag? Vad är lämpligt att börja med?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Testade som hastigast ett spel som är avsett för att lära barn att programmera. Laby heter det. Såg rätt simpelt, och det här kan nog vara mer intressant då: http://armorgames.com/play/2205/light-bot

Det lär ju inte ut ett språk utan mer "tänket". Finns ett Visual Basic-liknande som heter Gambas2 där man kan göra grafiska gränssnitt och grejer. Vill man ha något mellanting mellan Light Bot och Gambas2 kanske Scratch kan vara något: http://info.scratch.mit.edu/Scratch_1.4_Download

Tack för tipsen FoH Laughing out loud

FoHs bild

Varsego! Men du behöver väl inte lära dig programmera? :P

Nä men flash spelet var avkopplande. Laughing out loud

hoths bild

Tack för tipsen!

Pojken har upptäckt den sajten redan och spelar mest våldsamma (pansar-)spel där. Då tyckte den bekymrade fadern han kanske borde göra något vettigt...

Skall kolla på spelen och se om något fastnar. På något sätt käns det som det var lättare för med BASIC. Nu blir det så mycket grafik innan det "blir nått". Känns det som, men vad vet jag. Vi får väl se om han tar till sig programmering.

----
Linux växer snabbast!

FoHs bild

På det viset kanske Laby kan vara något. Då är ju redan grafiken gjord, och det är upp till "spelaren" att skriva programraderna. Det borde bli ganska handfast Smile LightBot är väl mer för att lära sig tänket bakom funktioner och sådant.

ein.anderssons bild

Jag började programmera som åtta åring. Då var mitt första språk qbasic. 

Jag tror mer det är så att lyckas man vinna intresset hos ungen, så spelar valet
av språk ingen större roll. Testa er fram tills nått av intresse fastnar.

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

mernilios bild

Abstraktion, och att kunna dela upp problemet tror jag ligger på bättre barnstadium.

Jag kommer i håg när jag studerade och fick ett kompendium på  nästan tusen sidor. Den gick nästan inte att läsa liggande med kraften mot bröstbenet :-) 

Vad gjorde jag? Jo jag delade upp den i delar. Var och en i små förpackningar. Då kunde jag lästa dom närhälst .. på toan eller när jag var ute och spatserade! <-- lite löjligt beskrivet :-) 

Abstraktion, och förmågan att dela in ett stort problem i små delmängder är grundläggande inom all vetenskaplig verksamhet.

mernilios bild

I stället för att pracka på dina barn programmering är det viktigare att uppmuntra dom till abstraktionsförmåga.

Förmågan att kunna bryta ner ett "jätteproblem" till mindre hanterbara bitar. 

Har man fått det tänket, ligger världen öppen!

atas bild

Lego Mindstorm skulle kanske vara lättare att engagera många 10-åringar med? Det ska väll stödja (finnas firmaware för)en rad av de större programmeringsspråken idag. Dock gissar jag att det är ganska dyrt.

mernilios bild

Jag tror inte att programmering är rätt väg att gå. Snarare att få den lille att inse att genom att bryta ner problemet till mindre delar. Det finns inget jätteproblem, bara små delmoment som man vill lösa.

Jag kommer ihåg när jag pluggade på universitetet och fick en lunta tidningsurklipp att läsa. Säkert 400 sidor.

Vad gjorde jag? Vid en första anblick kändes det som något jag inte skulle palla!

Jag tog i sär alltihop. Delade upp de olika artiklarna i mindre delar. Det blev 20 stycken mindre artiklar dom ville att jag skulle läsa. Och betydligt mindre än den där luntan på 400 sidor som jag ursprungligen fick mig tillhandahållen.

Programering handlar om abstraktion, om att dela upp problem i mindre bitar. Det är det tänket man bör ha!

FoHs bild

Tredje inlägget i samma tråd där du framför den åsikten, som dessutom framförts av andra tidigare också Smile

mernilios bild

Möjligen så :-) I bland blir det att jag  överpoängterar saker och ting.

Jag kan inte påstå att det är en egenskap jag direkt gillar.. Wink

atas bild

Jag tror väll ifs att det är bättre med små avgränsade uppgifter som inte kräver någon abstraktionsnivå till en början. Jag gissar att de flesta 10-åringar vill åstadkomma något snabbt, i alla fall tror jag att jag var sån vid tioårsåldern. Därav mitt förslag av Lego Mindstorm då man kan åstadkomma något synligt med ganska lite kod. (nu har jag alldrig testat Mindstorm, men det gäller ju annan enklare hårdvaruprogrammering så det borde väll i än högre grad gälla mindstorm gissar jag)

ein.anderssons bild

Kolla om 12block finns i sverige, eller någonstans där du kan importera det

12Blocks: A Simple Block Language that lets Kids Program Sophisticated Multi-core Robots

http://www.youtube.com/watch?v=RwQwFI1vGuE

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig