Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Programmering för snickarhjärna

Finns det någon här som läser detta som har studerat programmering på tex högskola där någon i klassen verkligen inte förstod någonting av programmering hur mycket denna ens studerade?

I så fall, hur gjorde läraren med denna person? Eller var det så att denna personen slutade studera programmering? Eller fanns det hjälp för han/hon?

Iså fall, hur fick han/hon hjälp? Lyckades denna person förstå programmeringsspråk hur mycket den än läste?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

danjeels bild

Jag precis läst mitt första läsår på Innovativ Programmering i Linköping.

Det fanns säkert flera i klassen som inte lyckades förstår hela grejen med programmering, alla dem har hoppat av redan vad jag vet. Någon extra hjälp från "lärare" kan man nog inte säga att de fick, detta är ju ett universitet och man har ju bara eget ansvar att lära sig.

Alla kan inte bli programmerare även om de har intresse och vilja. Jag tror det kräver en stor förståelse för hur en dator fungerar och man måste ha det i sig från början. Det kräver ju att man tänker på rätt sätt när man gör saker. Detta är såklart bara min syn på det hela, men jag tror det ligger något i det.

FoHs bild

Är inte så säker på att det kräver någon större förståelse för hur en dator fungerar. Tror att det i början kan vara ganska  bra att inte veta det, så man inte överanalyserar. Att tänka på rätt sätt är nog viktigt, funktioner och sådant. Då kanske det här kan vara till hjälp :) 

http://www.linuxportalen.se/forums/2011/06/17/att-l-ra-sig-programmera-s...

krippas bild

Jag har Laby, men jag fastnar även på det vid bana 2c.laby(java)...

Vi får väl se, kanske är ölen som gör att man inte hänger med när man försöker lära sig:)

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

mernilios bild

Jag har läst programering på universitetsnivå. C och Java.

Jag är lite osäker på din fråga. Men jag kan berätta varför jag blev intresserad av programering.

Mickael Jacksons (inte den jackson! :-) strukturerade programering. (jsp).

Men teoretiskt kan man enligt sekvens, selektion, och itteration lösa alla världens problem.

Jag blev direkt tagen av den tanken!

Det var då jag började programera.

tufftuffs bild

Nä, men jag har jobbat med en som varit lärare i programmering på en högskola. Tyvärr hade han inte förstått vad programmering går ut på. Så han slutade och gick tillbaks till lärarjobbet igen.

atas bild

En grundkurs i programmering brukar ju inte vara så avancerad  direkt. Jag tror nog de flesta klarar den om de ger den tillräckligt med tid. Så som jag upplevde det var det för  det mesta andra kurser som var problematiska för nya universitetsstudenter. Den kurs som många får underkänt i första terminen gissar jag är envariabelanalysen (antagligen mera för att de är ovana vid universitetsstudier och att skriva tentor än att den är speciellt svår) på de flesta universitet, så var det i alla fall i våran klass.

Angående hjälp så fanns det handledare om man gick på de schemalagda labbtiderna. Jag vet att det hoppade av en del i början men varför och/om de hade problem med kurserna vet jag inte. De som försvann direkt lärde man ju aldrig känna.

krippas bild

Ja, tid kanske är en bra idé, kan og tänkas att jag har lite brått till nästa kapitel innan jag har förstått.

För något års sedan försökte jag lära mig phyton, det var "inget" som fastna riktigt, så jag lade ner. Jag tror det kan bero på att jag läste för många olika tutorials, böcker m.m. Jag köpte "Programmering i Python" av Erik Lindblad och "Head firts programming" av O'Reilly, men vid det laget böcker kom i lådan hade jag redan börjat tröttna på att inget fastna.

Nu i helgen tänkte jag att det kunde vara kul att göra Android-appar, så jag satte igång med det, men det verkar krångligare än Python, så jag går över till Python igen. Nu ska jag lusläsa de två böckerna jag köpte, å verkligen försöka förstå programmering. Går inte det så kommer jag nog inte försöka mig på programmering igen...Smile

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

atas bild

Oavsett viken bok du använder så är det viktigaste att du skriver ock läser kod. Du lär dig genom att programmera, boken ger dig bara vägledning. När man lär sig sitt första språk lär man sig förutom själva språket själva ideen och metoder för programmering. Detta är antagligen den största delen av arbetet. Ett bra sett förutom bokens övningar är ju att göra något kul/användbart lite större projekt (än boken standardövningar) ganska tidigt. Ofta är det nog mera lärorikt än att bara göra övningar. Man upptäcker snabbt massa brister när projektet växer lite mer än bokens övingar. Man behöver inte kunna mycket programmering för att åstadkomma ganska mycket. Programmering är mera som ett hantverk. Du lär dig genom att programmera. Varje gång du får någon ny idee från någon person/bok/kodläsning måste du även använda det för att verkligen kunna använda det.

Nästa språk brukar (om det är iterativt/objektorienterat) gå väldigt mycket fortare att lära sig, då det mest är en fråga om ny syntax. Läser du på fritiden är väll det viktigaste att det är kul, läser du en kurs på högskolan blir du ju tvingad att lära dig det hela innom utsatt tid, med det finns det ju både för och nackdelar.