Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[Delvis löst] Skrivrättigheter på SD-kort

Hej"

Har Xubuntu 11.04 och har använt Gparted för att formatera ett 8Gb SD-kort för att använda som extra lagring i min netbook. Men jag får bara rättigheten att läsa medan root har både skriv och läs-rätt.

Förmodar att jag behöver öppna terminal och ändra rättigheter men hur? Kortet har etiketten JW8GbSD om det underlättar?

Tackar på förhand  /PappaW

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Vad använder du för filsystem på det? Har själv haft problem med ext4-formaterade enheter, som krånglar på det där viset. Fat32 och NTFS monteras som standard med skrivrättigheter för användaren, medan ext4 kräver handpåläggning.

Om det är ext4 så vet jag faktiskt inte vad som är bästa lösningen. Om det ska vara mer permanent lagring så kanske det bästa är lägga till det i fstab och göra den nödvändig katalogen någonstans i filsystemet med de rättigheter man vill ha. Är det en enhet som man tar ur och pluggar i emellanåt så tror jag att udev kan vara en bättre lösning som då sköter det "on-the-fly".

pappaws bild

Jodå det är ext4.

Så som du beskriver det så blir det att ta fram handboken och läsa på om udev....

Eller också ta den som en NTFS-enhet för då kan den lättare flyttas till frugans dator om man behöver flytta en del dokument.

Tack!

pappaws bild

Det fungerar helt ok med NTFS men nu skal det lösas med ext4 så att jag kan ha kortet som raid och backup

Men det blir eventuellt en annan tråd

/Jan

tomasuus bild

Jag hade gjort såhär, startat en terminal och skrivit, följande när kortet satt i

df -m | grep media

I mitt fall ser mitt SD-kort ut såhär

/dev/sdb1                14761      4800      9962  33% /media/6C45-07C2

Då hade jag skrivit såhär

sudo chown -R DittAnvändarnamn /media/DinEnhet

I mitt fall exempel!

sudo chown -R uzi /media/6C45-07C2

FoHs bild

Problemet (om man är lat:)) med det är att man får göra det varje gång i och med att udev hanterar det under /media. Hade det varit ett permanent kort så skulle jag nog skapat katalogen /sdcard och monterat det där med hjälp av fstab.

Edit: Här är för övrigt en artikel från senaste Linux Magazine om udev (PDF): http://www.wuala.com/foh81/Syncs/Public/Managing%20your%20hardware%20with%20udev%20-%20Klaus%20Knopper.pdf/

jontes bild

I OpenSuSE så skulle jag logga in som root, därefter med det grafiska gränssnittet(KDE,LXDE) högerklicka på enheten/mappen och välja properties(egenskaper) och sedan välja permissions(rättigheter).

Då kan man ju välja om någon annan än ägaren(root) ska få skriv och läsrättigheter.

Visst det är ett enkelt workaround med det funkar bra för döttrana med bla usb-diskar å ext4.

Jag kan ha fel men när man formaterar flyttbara enheter med ext(Xn) filsystem så är det bara root som har skrivrättigheter. Rätta mig gärna.

-> Allt söder om dalälven kallas för skåne Wink

FoHs bild

Är inte helt säker på att det bara gäller flyttbara enheter. Men hur som helst, vad händer i openSUSE när du tar ur och sätter i de diskarna? Tas inte mappen, som du ändrat rättigheter på, bort?

fredentofts bild

Borde inte göra det.

Om du monterar /dev/sda5 exempelvis som /mnt/sda5 och sen ändrar rättigheterna för /mnt/sda5 så är det ju inte katalogen i /mnt du ändrar rättigheterna på utan katalogen / på enheten /dev/sda5. Samma sak borde alltså gäklla för flyttbara media.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Ja, jag köper det resonemanget, men det fungerade inte med min externa hårddisk förut (som automountas i /media). Testade som hastigast med ett USB-minne och det fungerade faktiskt. Mycket märkligt... Ska forska mer i det.

FoHs bild

Nu är jag lite fundersam. Har testat både på externa hårddisken (som faktiskt hade ext4) och den interna hårddisken. Båda fungerar precis så som du beskriver.

Jag tror det var på Ubuntu 10.10 som jag testade detta, och det kan ha varit så att användaren inte hade rättigheter för att montera externa enheter. Men troligare är nog (nu när jag fått gräva bland minnena) att jag ville automontera ext4-partitioner vid startup, och då levde inte ändringarna av chown-komandot kvar vid omstart. Där kommer fstab in i bilden.

Edit: Börjar tro mer och mer att jag inte gett användaren rättighet att montera externa enheter, nu hade jag inga som helst problem att få till fstab heller (men jag kan iofs ha överanalyserat det hela förra gången, och att jag därför slet mitt hår):

UUID=[skriv in rätt från ls -l /dev/disk/by-uuid] /media/External ext4 rw,user 0 0

Enda problemet var att jag fick dubbla enheter i Nautilus, varav den ena var monterad och den andra inte. Osäker på vad det berodde på.