Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Veckans kadavro

Gud vad förvånad jag blev när jag såg en ny veckans kadavro Smile

Tack Kim detta har jag saknat Laughing out loud

Angående firefox och versioner så fattar jag noll.

Läste även att firefox 4 skulle vara EOL?

Ursäkta språket, men vad fan håller dom på med?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

benzins bild

haha, jag blev också glatt överaskad! Hoppas bara att Kim fortsätter att uppdatera med ojämna mellanrum.

Ang. Firefox så fattar jag lika lite som du, kanske vill dom "komma ikapp" IE och Chrome versionsnummer-mässigt... Undrar om vanligt folk bryr sej om versionsnummer och jag tror inte att folk som är insatta bryr sej..

FoHs bild

Det handlar väl mer om att det inte är riktigt hållbart att släppa en ny version en gång om året. Dels är det nog lite avskräckande för användarna när något de använder så frekvent får en stor uppdatering, och dels tror jag det är svårare att utveckla när du har ett flertal stora nya funktioner som måste testas grundligt. Nättekniken går dessutom ganska fort framåt, viktigt att hänga med :) (En möjlig nackdel är väl alla de sidor som hårdkodar stöd för en viss version, men det är väl lika fel som att koda enbart för en viss webbläsare.)

Sen kan man ju naturligtvis tycka att det är lite larvigt att använda den stora releasesiffran för att beteckna nya versioner. Upp till 10 går det väl rätt ok, men sen blir det lite oöverskådligt och svårt att hänga med. Chrome 37 liksom...

Tror inte att EOL för FF4 är konstigare än att FF3.5 fick EOL när FF3.6 kom (som fortfarande stöds för övrigt). Med andra ord, FF5 är för FF4 vad FF3.6 var för FF3.5!

Jo det är betydligt konstigare.

Hur länge har firefox4 funnits och haft support?

Man kan inte släppa nya var och varannan månad med stora versionsnummer för att genast döda den gamla.

Om det ska vara att den gamla blir EOL när en ny släpps så ska det vara en mindre release.

FoHs bild

Jo, det kan man, Google och Mozilla gör det :) Jag tycker precis som du att det är en ovanlig användning av den stora versionsiffran, men det finns inga skrivna regler när en ändring ska anses som signifikant eller ej. På ett sätt finns det en fördel, och det är att folk är mer benägna att installera uppdateringen (en fördel ur säkerhetssynpunkt).

När vi ändå är inne på ämnet så är ju Ubuntus versionnumrering ovanlig också Smile

Ubuntus versionnumrering tycker jag är smart då man direkt vet hur gammal den är.

Så ovanlig är den nog men genomtänkt.

FoHs bild

Ja, faktiskt. Kan ju hoppas att Google och Mozilla går över till något liknande när de märker att versionsnumren drar iväg.

krippas bild

Äntligen ny kadaver:)

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

hoths bild

Äntligen!

----
Linux växer snabbast!

bittins bild

håller med, hoppas det allafall ritas en varje kvartal :) 

Ytterligare en ny veckans kadavro Laughing out loud

Tack Kim jag uppskattar detta Laughing out loud

tux-svens bild

Jättekul att Kim kommit igång med tecknandet igen! Laughing out loud

(En detalj: Förrut har det väl inte funnits nå'n  pingvin med blont hår? Undrar om det har någon speciell "inne-bird"?)

Tack för de nya teckningarna Kim!

---

Windows are for houses, Linux is for computers!