Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Stänga av extern hårddisk då datorn stängs av?

Använder Linux Mint LMDE 64 bit. Har WinXPpro64 på DualBoot. En extern lagringsenhet Seagate FreeAgent GoFlex 2 tb ansluten via USB 3.0.  Den fungerar skapligt med båda programmen, men..

När jag stänger av Win XP pro64, så stannar också den externa håddisken. Den blir strömlös automatiskt.

När jag stänger av Linux däremot så slocknar indikatorlampan och jag förmodar, att den avmonteras, men den fortsätter att stå och spinna tills jag tar ur strömpluggen.

Om jag kopplar ifrån med umount /dev/sdc1 så slocknar indikatorlampan, disken spinner ner och stannar, men startar strax efteråt av sig själv. Likaså om jag stänger med meny: "koppla säkert från enhet".

Jag skulle vilja få externa hårddisken att avmontera och förbli strömlös då jag slår av datorn.

Det är ju förargligt att grabbarna i Redmond löser detta i förbifarten, det som inte jag klarar i Linux.

(Nej, jag tänker inte göra ett skript som startar och stänger av Windows vid halt : ^)

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

ein.anderssons bild

prova eject /dev/sdc1

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

gorades bild

"prova eject /dev/sdc1" avmonterar hårddisken. Indikatorlampan fortsätter att lysa och disken spinner.

FoHs bild

Tror inte "grabbarna i Redmond" gjort något alls i det här fallet. Mer troligt är att det är tillverkarna av chipsettet som gjort drivrutinerna. Som bekant är det inte alltid de gör drivrutiner för Linux så stödet kan ju halta lite där.

Har själv samma problem med ett par externa högtalare som jag strömförsörjer via USB3.0-porten, men de har ju en enkel knapp för avstängning. Tror det enklaste sättet helt enkelt är att vänta på nästa kärnversion och se om det fixats. Eventuellt fnns det någon inställning i BIOS som rör strömförsörjning till USB-portar.

Vad händer om du drar ur USB-kabeln istället för strömkabeln?

gorades bild

"Vad händer om du drar ur USB-kabeln istället för strömkabeln?" Den surrar på.

"Tror det enklaste sättet helt enkelt är att vänta på nästa kärnversion och se om det fixats."

Låter som en bekvämare lösning. Jag lutar åt den också : ^) Trodde möjligen att jag förbisett något enkelt trick med en inställning, som alla andra kände till.

Tack så mycket, anyway!

ein.anderssons bild

Första träffen på google gav mig detta

lsusb -v | less

You should be able to power it off with:

echo "0" > /sys/bus/usb/devices/device/power/state

For example:

echo "0" > /sys/bus/usb/devices/6-0:1.0/power/state

Denna text får användas enligt CCommons BY-ND 2.5 med undantag från att den inte får kopieras, sändas eller distribueras utan att informera mig

gorades bild

Får det inte att fungera. "No such file"

FoHs bild

Koden är bara ett exempel. Du måste ta reda på vilket id din disk får på din dator. De fetmarkerade delarna är det du måste byta ut:

echo "0" > /sys/bus/usb/devices/device/power/state

For example:

echo "0" > /sys/bus/usb/devices/6-0:1.0/power/state

Är lite osäker på om det var tänkt att man skulle ta reda på det med lsusb -v, tycker mest det ger en massa onödig text. Om man kör lsusb så ser man Bus och Device på de första två kolumnerna. Sedan kan du se efter vad som finns i /sys/bus/usb/devices med ls -l /sys/bus/usb/devices. Om din hårddisk sitter på bus 6 device 1 så skulle det bli som i exemplet ovan, sitter den på bus 2 device 1 så blir det 2-0:1.0 istället. Skulle den istället sitta på en annan bus så tror jag man börjar räkna upp den första nollan i serien, dvs om det skulle vara bus 2 device 2 så skulle det bli 2-1:1.0 istället (tycker mig se det systemet bland mina enheter iaf).

Alltså, skriv lsusb. Sätt sedan in de värdena så här:

echo "0" > /sys/bus/usb/devices/[bus]-[device MINUS 1]:1.0

Lite rörigt kanske. Enklast kanske det är om du postar vad du får ut av lsusb Smile

gorades bild

Av lusb får jag bland annat ut detta, som jag tror gäller just min device :

<code> Bus 004 Device 002: ID 0bc2:50a1 Seagate RSS LLC
Device Descriptor:
  bLength                18
  bDescriptorType         1
  bcdUSB               3.00
  bDeviceClass            0 (Defined at Interface level)
  bDeviceSubClass         0
  bDeviceProtocol         0
  bMaxPacketSize0         9
  idVendor           0x0bc2 Seagate RSS LLC
  idProduct          0x50a1
  bcdDevice            1.00
  iManufacturer           2 Seagate
  iProduct                3 FA GoFlex Desk
  iSerial                 1 NA0J6C05
  bNumConfigurations      1
  Configuration Descriptor:
    bLength                 9
    bDescriptorType         2
    wTotalLength           44
    bNumInterfaces          1
    bConfigurationValue     1
    iConfiguration          0
    bmAttributes         0xc0
      Self Powered
    MaxPower                0mA
    Interface Descriptor:
      bLength                 9
      bDescriptorType         4
      bInterfaceNumber        0
      bAlternateSetting       0
      bNumEndpoints           2
      bInterfaceClass         8 Mass Storage
      bInterfaceSubClass      6 SCSI
      bInterfaceProtocol     80 Bulk (Zip)
      iInterface              0
      Endpoint Descriptor:
        bLength                 7
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x81  EP 1 IN
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               None
          Usage Type               Data
        wMaxPacketSize     0x0400  1x 1024 bytes
        bInterval               0
        bMaxBurst              15
      Endpoint Descriptor:
        bDescriptorType         5
        bEndpointAddress     0x02  EP 2 OUT
        bmAttributes            2
          Transfer Type            Bulk
          Synch Type               None
          Usage Type               Data
        wMaxPacketSize     0x0400  1x 1024 bytes
        bInterval               0
        bMaxBurst              15
Binary Object Store Descriptor:
  bLength                 5
  bDescriptorType        15
  wTotalLength           22
  bNumDeviceCaps          2
  USB 2.0 Extension Device Capability:
    bDescriptorType        16
    bDevCapabilityType      2
    bmAttributes   0x00000002
      Link Power Management (LPM) Supported
  SuperSpeed USB Device Capability:
    bLength                10
    bDescriptorType        16
    bDevCapabilityType      3
    bmAttributes         0x00
      Latency Tolerance Messages (LTM) Supported
    wSpeedsSupported   0x000e
      Device can operate at Full Speed (12Mbps)
      Device can operate at High Speed (480Mbps)
      Device can operate at SuperSpeed (5Gbps)
    bFunctionalitySupport   0
      Lowest fully-functional device speed is Low Speed (1Mbps)
    bU1DevExitLat           1 micro seconds
    bU2DevExitLat        2815 micro seconds
Device Status:     0x0001
  Self Powered </code>

Har provat att byta ut vad jag tror är rätt beteckning, men nej.

En bieffekt av detta är att jag upptäckt varför USB3 går så erbarmligt långsamt. En backup tar hela dagen. Jo Linux trivs inte med NTFS så jag har bytt till en hårddisk formaterad till ext4 och då går det som en dans. Överföringen kan mycket väl ligga uppåt 5 MB/s nu.

FoHs bild

Undersökte saken och jag har faktiskt inte någon power/state varken på USB-minne eller extern hårddisk. Så ein får nog testa andra träffen på google! :D

Nä, men att stänga av sker nog via någon annan fil bland /sys-filerna, men vilken vet jag inte. Måste googla på det!

Tänkte bara uttrycka mina åsikter om Seagate freeagent.

Dom har i regel buggig firmware som inte fungerar och hade inte blivit förvånad om detta är vad du drabbats av.

Min har åkt som en jojo till seagate pga att dom blir stendöda med jämna mellanrum pga firmware och dålig elektronikkrets.

Mitt råd är att häva köpet om du kan och köpa något annat.

Men detta är bara en åsikt och har inget med problemet att göra.

morganols bild

Ingen aning om hur du kan lösa det programmeringsmässigtl, tyvärr.

Tänkte ändå nämna en helt hårdvarubaserad lösning jag gjorde för fyra år sedan, snurrar än:

Standard PC-supply (har standbyläge och signal för det) driver en standard 3,5 tums drive, med USB-brygga.

Och så lödde jag dit en optokopplare på så vis att den aktiverar strömburken när det finns spänning på USB.

Mojerna agerar gömd backupdrive i källaren i ändan på 5 m USB-kabel.

________

Kör Linux i jobbet och hemma. Frun och barnen med. Enklast så.

gorades bild

Ja, det är ju en möjlighet att göra som du, men samtidigt måste det ju finnas en mjukvarulösning eftersom gamla WinXP-pro kan, så jag funderar lite till och hoppas på att någon har en lösning. Rycka ur sladden är en primitiv hårdvarulösning, som får duga tills vidare.