Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[Löst på annat sätt] VLC som mediaserver

Jag vill kunna strömma mina media (ljud och film) till min androidtelefon och har aktiverat VLC som mediaserver. Hur denna ska aktiveras finns det många varianter på. Det enda sätt jag lyckats på är med kommandot:
vlc --extraintf=luahttp från terminalen. Det måste stå luahttp annars kan jag inte bläddra bland filerna på servern?!
Då startas servern upp fint och jag kan med någon annan dator i nätverket köra webinterfacet med http://198.168.0.189:8080. Men det som händer är att jag startar vlc på servermaskinen och inte på klientmaskinen. Det jag vill kunna göra är att strömma från servern till klienten och höra ljudet eller se filmen där.
Samma sak sker när jag försöker strömma till androiden - den fungerar bara som en fjärrkontroll till servern trots att jag valt utmatning till telefon.
Vad gör jag för fel?? För visst ska man kunna strömma media från maskin till maskin?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Jag skulle rekommendera någon annan mediaströmmare, känns som det blir lite krångligt med VLC. UPnP/DNLA är ju rätt standardiserat. Du kan t.ex. testa Serviio eller PS3MediaServer på datorn, och så en klient på telefonen, den här kanske: https://market.android.com/details?id=cx.hoohol.silanoid&feature=search_...

frilas bild

Jag har gett upp VLC. Verkar inte alls användarvänligt. Hittade MediaTomb i paketförrådet och den funkar kanonbra. Konfigurerar vilka filer som ska vara åtkomliga i ett webinterface. Sen är det bara att starta klienten/servern i androiden så finns det där och det är bara att strömma på. MediaTomb använder UPnP.

fredentofts bild

Serviio är riktigt trevligt, kodar om media som inte klienten klarar av och den enda gratis-servern jag testat som lyckas skicka allt till min Samsung-tv. Alla andra har på något sätt lyckats lura tvn att tro att det är codecs som inte fungerar. Enda nackdelen är att den taggar en hel del fel.

Men för att inte spåra ur helt, vad använder du för videospelare i telefonen? Appen du länkade ju "bara" en browser som kräver tredjepartsspelare för video.

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

FoHs bild

Håller med. Använder Serviio tillsammans med min Sony-tv. Serviio saknar funktioner för undertexter och (i kombination med min TV åtminstone) den klarar inte av att pausa exakt, när man trycker igång igen så har den oftast hoppat fram ett antal minuter i filmen. Dock gillar jag att man kan ställa in vilka saker som ska synas i menyerna, jag streamar tex inte musik eller bilder så de kan jag glatt dölja. Sen gillar jag att den automatiskt sorterar serier och sådant. Den största fördelen är att den är väldigt snabb i navigeringen när jag använder tvn.

Använder även PS3MediaServer, men den är seg i navigeringen med tvn (men inte på PS3:an). Dock fungerar paus/play bra, samt att den har stöd för undertexter, och klarar av att omkoda vissa kombinationer av video/audio som inte Serviio klarat (dock väldigt sällan det händer, kan bli out of sync på vissa filmer).

fredentofts bild

srt funkar fint, men tyvärr inte sub/idx.

Det är ju tur att det inte är så jobbigt att konvertera...

Tyvärr blir det lite jobbigt när den inte lyckas sortera, får kolla på om det går att köra med både scrapers och lokala xbmc-nfo.

-
-

FoHs bild

Funkar inte på min Sony-tv, finns bara för vissa enheter. På beskrivningen på hemsidan låter det som att den skickar srt-filen direkt till enheten och låter den lägga på undertexten, istället för att transcode:a och bränna in den själv (så som PS3MS gör).

Vet inte om ditt "..." antyder att det är jobbigt att konvertera eller inte :) Har själv bara använt Avidemux för att konvertera sub till srt, och det skulle jag säga är ganska jobbigt. Vet inte om det finns något enklare sätt, förutom om opensubtitles.org eller liknande har dom för nedladdning förstås.

Enda problemen med min metadata (har inget gigantiskt bibliotek, några säsonger av några tv-serier och nyare filmer) är att enstaka ny film inte hittas. Del 2 blir alltid utan poster. Använder inte sorteringen på genre, regissör, skådespelare numera, men det verkade fungera rätt ok förut. Tv-serierna fungerade perfekt efter viss namnändring.

Enligt hemsidan så använder den samtliga sätt och kör enligt en prioritering. XBMC borde fungera som "fallback": http://www.serviio.org/index.php?option=com_content&view=article&id=12

fredentofts bild

Ganksa simpelt att konvertera, subrip har kass ocr så där måste man ange varje tecken minst en gång, men det finns andra som använder tesseract för ocren som tar det mesta själv, bara enstaka ord här och där den frågar om. Och ja, den skickar med srt-filen, men det känns vettigare än att lägga cpu-cykler på att transkoda på servern för att lägga in undertexten i filmen, eftersom jag ännu inte stött på en enda fil som tv inte klarat av (transkodning avstängt i serviio)

-
-

FoHs bild

Ja, det är så klart vettigare - om tvn klarar av det Smile Min gör det som sagt inte, så får köra med PS3MediaServer för annat än engelska och svenska filmer. Hoppas att Serviio kan transcode:a med undertexter i framtiden.

Kan du nämna någon som använder ocr (inte sökt så mycket mer än i Ubuntus paketförråd)? Avidemux gör det inte, utan den fungerar precis som subrip på bokstavsnivå. Det fungerar ganska bra, men det tar ju några rader innan den fått alla bokstäver. Sen kan det vara olika fonter så man har inte nödvändigtvis någon nytta av att spara glyferna efter inlärning heller.

frilas bild

Ni låter så positiva så jag har åxå testat Serviio till min Android men jag ser bara en bråkdel av mapparna trots att jag både manuellt och automatiskt uppdaterar. Verkar behöva timmar för att samla in data. Detta verkar inte va som det ska. Någon idé om varför det är så?

Filerna ligger på /mnt/data/Bilder som är en på en annan partition än servern. Om nu det har någon brtydelse.

FoHs bild

Det ska inte ha någon betydelse var de ligger, så länge Serviio kommer åt dom.

Jag kan tänka mig att det kan ta väldigt lång tid med bilder, om det är många till antalet. Har du kryssat i att det är bilder för just den mappen? Möjligtvis kanske det kan lösa sig om du tar bort bocken för Metadata.

Det finns en loggfil log-katalogen som ligger i Serviio-katalogen. Kolla vad den säger om bilderna. Du kan ju även testa med en annan mapp, som bara har några enstaka bilder och se om det går snabbare.

frilas bild

Nu förstår jag inte. Det jag är ute efter är att se se mappar och filer via min klient i Androiden. Först efter att de varit anslutna till varandra i ca en timma kunde jag se de flesta mapparna och filerna. Detta ska man väl se momentant?

FoHs bild

Inte momentant (edit: som väl betyder kortvarigt/övergående) men väl på direkten Smile På din problembeskrivningen uppfattade jag det som att det tog väldigt lång tid för saker att dyka upp, om de dök upp alls, men att de sedan fanns kvar där och att det gick att bläddra snabbt. Med andra ord beskrev jag då möjliga lösningar för att snabba upp det.

Det kan nämnas att min tv tar ganska god tid på sig att visa mappar (dock inte en timme, utan vi snackar om 5-10 sekunder per mapp) när man bläddrar på den men kör med PS3 MediaServer. Det verkar alltså så att somliga mediaservrar fungerar bättre för vissa enheter, och vise versa.

Tycker du ska testa att bläddra bland mapparna med VLC (eller en annan klient på datorn) och se hur det fungerar. Starta VLC, välj att visa Playlist (under menyn View). I fältet Media Browser finns det något som heter Local Network, och där under Universal Plug 'n' Play bör du se Serviio. Där går det snabbt för mig, men då har jag förvisso inte en massa bilder.

fredentofts bild

Den visar inget via sökväg heller förreän det är genomsökt och indexerat.

-
-

frilas bild

Det förklarar en del. Jag trodde att en server liksom på direkten visade vad som finns på maskinen men det är klart ska allt indexeras åsså så tar det ju tid...

FoHs bild

Bilder tar säkert längre tid, då de är fler till antalet. Du kan ju stänga av att den ska leta efter metadata, så kanske det går snabbare (den tittar på EXIF-taggarna på bilderna annars, kanske för att man ska kunna navigera efter år etc istället för bara efter mappar).