Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Asus Eee 1000h: Easypeasy installation pratar om partitioner

tjo!

som den lilla rookiedatanörd jag är så vill jag installera easypeasy på min asus eee 1000h, så när jag kirrat usb och iso så startar easypeasy upp och då finns valet INSTALL EASYPEASY 6.1 och när jag gör det så kommer det något upp om att välja partitioner och där är jag heeelt lost. Jag har googlat som en galningen men tydligen så vet jag inte vad jag ska googla på riktigt. Blir liksom ''partitioner + ubuntu'' kom inte så långt med det Tongue

Ja så vad vill jag då? Jo! jag vill veta vad i tusan jag ska välja här. Jag vågar liksom inte chansa Tongue ...''Den'' frågar om jag vill montera eller avmontera och ja jag vill ju kunna ersätta Easypeasy mot mitt windows (om det ens har med saken att göra) och dessutom ha plats över för att lägga in lite program (vilket den inte vill att jag gör just nu).

Nu kanske ni tänker vad gör en rookie med ubuntu? Men det sades att installationen skulle vara barnsligt enkel, och det sger ju ganska mycket om hur rookie jag är..

Om ni har tips på en annan linux/ubuntu version är jag lika glad för det.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du kanske skulle testa senaste versionen av just Ubuntu, den har ett gränssnitt som kan passa för en netbook. Om man sen gillar det är väl en annan femma Smile Den har hur som helst förmodligen enklare beskrivning av det där med partitionering (vet inte riktigt vilken Ubuntu som EasyPeasy baseras på).

Där kan man välja att förminska Windows-partitionen så att ledigt utrymme skapas där man kan installera Ubuntu. Då har man båda operativen sida vid sida. Vilken storlek du väljer är upp till dig, men Ubuntu klarar sig på kanske 10GB om du inte ska lagra stora filer på just den partitionen. Det du behöver veta är att varje operativsystem behöver en partition Smile

Ett annat alternativ som dyker upp är att radera Windows helt och installera endast Ubuntu.

pappaws bild

Jag har en Acer One som nu närmar sig tre -fyra år. På den använder jag Xubuntu och den är jag mycket nöjd med.

Vad det gäller installationen så föreslår jag att du skaffar en live-CD/DVD, du kan bränna den själv från en *.ISO-fil. Flera av de olika Linux-varianterna har sedan installation till USB-minne eller Hårddisk.

Innan installationen så har du gott om möjlihet att testa flera varianter genom att boota på live-CDn. Det kommer att gå lite långsammare (ibland mycket..) men du får en snabb och bra överblick hur just den Distributionen fungerar.

Det finns flera Distribtioner som riktar sig mot netbooks, oftast då med lite lättare prgramalternativ typ Abiword i stället för OpenOffice/LibreOffice.

Testa Xbuntu, Lubuntu, Puppy (som jag dock haft problem med) och det finns säkert ett antal till. Lycka till Wink

PS. Iofs fick du inte svar om partitioneringen av mig  ds.