Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Installation av LMDE via mobilsurf

Jag tänkte dela med mig lite erfarenheter om min senaste installation. Det är en installation av Linux Mint, Debian Edition (LMDE), så därför publicerar jag den i denna folder.

När jag hade bootat upp från live-skivan så märkte jag att nätverkskortet inte kopplade upp sig. No problem, det fixar sig nog när jag väl installerat. Big misstake! Ja, jag hade en skiva och relativt gammal version. Dvs., den första versionen som kom ut egentligen.

Installationen gick hur bra som helst. Undantaget då att nätverkskortet fortfarande inte kom upp. Hur skall man nu komma ut på nätet och patcha upp OSet? Inte spännande att kopiera ner dem för hand.

Då slog det mig. Jag hade ju precis fått min dator-mobil-surf att fungera. Jag testar det här med http://www.linuxportalen.se/blogs/hoth/2011/07/24/android-telefon-som-da... och hur lätt som helst så kommer ett nytt nätverkskort upp och processen att dra hem +700patchar kan börja!

Alla patchar går inta att dra in på en gång. Trist. Väljer av alla och väler alla nivå 1 patchar. Installera dem. Går bra. De flesta, men inte alla, nivå 2 går också bra. Börjar på nivå 3, soterade på de största först. Går bra, om man väljer några och rätt i taget. Succesivt kan fler väljas. Plötsligt noterar jag att nedladdningstaktet har ökat med en faktor 6. vad har hänt, har jag trimamt telefonen? Kollar nätverksstatus. Då noterar jag att det fasta nätverket helt omärkligt plötsligt har startat! Nu har jag två samtidiga uppkopplingar mot nätet. En fast och en mobil! Nu är det inte mer än drygt 600patchar kvar. Chansar, väljer alla på en gång och hoppas det skall gå vägen. Det gör det! Flera timmar senare är nerladdning och installationen klar! Kopplar ner den mobila uppkopplingen.

Lärdomar:

- mobilsurf kan fungera utmärkt som nöd-nätverkskort också

- Fråga: Hur äter man bäst en elefant; Svar: en bit i taget. kan du inte få in alla patchar, testa med en (handfull) i taget.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Det kan bli lite jobbigt med så många programuppdateringar.  Dessutom har vissa av grafikkortsdrivisarna och en del annat ställt till problem på en del hårdvara.

Men det kommer snart en ny uppdaterad installations-ISO. Smile

Clem skall dock fixa en del annat innan denna släpps.  Bl.a kommer det en ny Mintupdater, som kommer att ladda ner testade paket med uppdateringar, som kommer att släppas ca en gång i månaden.

Uppdateringarna kommer således inte att tas direkt från Debian Testing längre, utan från ett eget mint-repository där de först  testats och förpackats. Smile

Även installationsprogrammet till ISO:n kommer att uppgraderas.

Jag tror att detta kommer väldigt snart....   Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

hoths bild

Ser fram emot det!

Nu har jag två datorer med LMDE och ser extremt mycket fram emot att aldrig behöva installera om dem med en ny version stup i kvarten, varje år eller så... Wink

Datorer som bara går och går, det är grejer det!

Har en dator kvar med openSUSE 11.2 som skall tas upp till 11.4 vad det lider. Den maskinen kommer alltid att ha kvar openSUSE och KDE.

----
Linux växer snabbast!