Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Soft modem i Debian?

Jag skaffade ett USB-modem från Conrad. Det sägs vara bra till just det ändamål jag siktar på. Givetvis får jag drivrutiner till windows. Denna sorts modem kallas tydligen soft modem och verkar mest vara avsedda för windows. Letar lite på nätet och hittar linmodems, kollar om det finns i debins paket, det finns matrian-modem som ska vara avsedd för denna typ av modem. Hämtar paketet men blir inte klokare.

Om jag jämför med andra USB-enhetr jag plugat in så kan jag se i /dev var de hamnar/heter. När jag pluggade in detta modem såg jag för ett ögonblick /dev/usb/hiddev0 komma fram. Men det var ett kort ögonblick, sedan var det borta. Efter att ha hämtat martian-moden blev det samma reslultat och jag hittar inga filer med detta namn.

Kan någon reda ut mitt frågetecken?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

danjeels bild

hiddev0 låter mer som Human Interface Device.. Alltså usb/mus och liknande.. Vad säger dmesg när du ploppar i modemet? vad säger lspci samt lsusb?

snoopys bild

dmseg:
[443999.880803] usb 1-3.4: Product: Agere USB2.0 V.92 SoftModem
[443999.880807] usb 1-3.4: Manufacturer: Agere Systems
[443999.880997] usb 1-3.4: configuration #2 chosen from 1 choice

Det är så modemet heter har scanModem sagt när jag körde det. Resultatet av scanModem kan du se på http//:downtownsmedby.se/info en bit ner. Där "antecknar" jag lite olika frågetecken. Men det mycket att sortera för min lilla hjärna.

lsusb:
Bus 001 Device 037: ID 047e:2892 Agere Systems, Inc. (Lucent) Systems Soft Modem

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

danjeels bild

Lyfangs bild

Jag har redigerat 56K PPP artikeln på Linuxportalens Wiki, har du kollat http://wiki.linuxportalen.se/index.php/56K_PPP?

snoopys bild

Ursäkta dröjsmålet men jag brottas med många saker på en gång, dumt för det klarar jag ju inte. Länken fungerar inte men jag kilar in på Wikin och tittar.

Hm, Wikin verkar stendöd...?

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...