Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Långsam USB-sticka?

En granne ville prova Linux på sin nya HP G62-laptop. Hon hade sedan förut ett extremt litet USB-minne på 16GB som jag sett. Jag tänkte att det är ju lysande eftersom ett sådant kan sitta i datorn hela tiden utan att vara  i vägen.  Hon köpte sig då en "ZAP Nanodrive USB" ytterligare.  På förpackningen står det "High speed USB 2.0-certified for fast data transfer"

Jag formaterade om den från NTFS till ext4 direkt och installerade därefter Linux Mint 10 på den.   Installationen gick väldigt långsamt, processorn jobbade inte mycket och RAM:et var mycket litet utnyttjat och jag har 8 Mb/s i internetuppkoppling....

Jag tyckte sedan att Linuxsystemet verkade mycket trögt i största allmänhet och uppdateringen av drygt 300 paket skall vi bara inte tala om...   Nedladdningen av paketen gick fort, men själva installationen av paketen tar evigheter. (timmar) Sad

Är det något i själva stickan som gör att ext4-filsystemet inte passar ihop med den inre arkitekturen?

Andra stickor som jag tidigare gjort så här med har fungerat alldeles förträffligt.

Jag formaterade om stickan i förväg med Gparted och installerade därefter utan att formatera vid själva installationen, men det borde inte ha nå'n betydelse.

Nå'n som har deer till en lösning?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har märkt att USB-minnen ibland "pausar" vid överföring av filer. Exempelvis om jag överför ett par filmer till mitt 8GB USB-minne så "pausar" den mellan varje fil i åtskilliga sekunder. Om samma grej händer vid överföring av små filer så skulle det så klart påverka överföringshastigheten avsevärt mycket mer.

Har ingen aning om vad det beror på. Minnet är formaterat i FAT32. Möjligtvis skulle man kanske kunna testa att formatera med någon annan klusterstorlek och se om det hjälper. Kanske ha en mycket större sådan. Fast å andra sidan vet jag inte om det ens kan ha någon inverkan när det handlar om flashminnen. Problemet skulle väl lika gärna kunna ligga i drivrutiner som i själva hårdvaran också.

tux-svens bild

Jag tog slutligen en gammal Kingston 16 GB "normalsize" sticka och provinstallerade LM 10 på, på samma dator. Fs = ext4, naturligtvis.

Det gick betydligt snabbare och när jag sedan bootade upp med den nyinstallerade stickan fungerade programmen med responstider nästan som om det hade varit en hd-installation.

Alltså, hela problemet fanns i stickan. Shock

Jag formaterade därefter om "ZAP-nanopinnen" till FAT32 och provade att kopiera några filer till den och det gick med förväntad snabbhet. Den passar någ bäst/endast för det ändamålet.

Det var ju synd, för stickan hade så trevliga fysiska mått.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

Exakt samma har jag upplevt. Ville ha en mikropinne till jobbedatorn sittande där utan att vara i vägen men jag fick ge upp för hastigheten blev otroligt låg. Vad ska man ha en mikropinne till om man bara ska ha den för lagring. Det är ju jättelätt att man tappar bort den...

pappaws bild

Jag har haft samma problem men då med SD-minnen.

Den gemensamma nämnaren, så som jag kan se det, är ext4? verkar som om det är något som händer när man använder det filsystemet på "externa" minnen. Jag skall surfa runt lite och se om det finns mer info - återkommer