Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Förbryllande slöhet

Min kära laptop som jag kör LMDE på har plötsligt blivit i det närmaste oanvändbar. Anslutning till internet via min router går extremt segt och efter ett par gångers öppnande av sidor står den helt stilla. På övriga maskiner med LMDE eller W7 fungerar det som vanligt.
Dropbox har lagt av i bemärkelsen att uppladdningar upphör helt.
Surfar jag med min android fungerar det mesta som det ska?!
Startar jag systemövervakaren så går snabbt CPU:erna till 90-100% och Xorg lägger sig på 75% förbrukning. Datorn bli "överhettad".
Vore tacksam om någon kunde ge ett tips var jag ska börja felsöka. För mig är detta så diffust att jag inte vet var jag ska börja. För några dagar sedan gick allt som det skulle och har gjort så i flera månader så helt plötsligt är allt som förbytt.
Jag vet att det jag skrivit kan vara svårt att dra några slutsatser från men kanske någon vet i vilken ände jag ska börja leta.
Annars blir det ominstallation och då blir det inte LMDE...

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tomasuus bild

Jag skulle köpt en notebook kylare om det var problem med temperaturerna, http://www.webhallen.com/hardvara/datorer/barbara/notebook-kylare/

FoHs bild

Det hindrar ju inte CPU:erna att gå i närmare 100% :)

tux-svens bild

OM det är så att CPU:n går varm, BÖRJA med att damma ur fläkt- och luftkanalerna.  Det HAR ju fungerat så det måste gå att få det att fungera igen.

Tryckluft går bra, fläktarna fungerar INTE som generatorer. Var dock försiktig så att de inte går sönder rent mekaniskt.  Det bästa är om man kan hålla emot lite i fläktbladen.

Blås helst i motsatt riktning mot vad fläkten drar luften.

Har du stopp i kylningen hjälper inget OS-byte i världen.. Wink

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Ingen städning i världen hjälper mot att CPU:erna går i närmare 100%. Det hjälper dock mot att fläktarna går på högvarv.

Själv hade jag nog testat att installera en annan skrivbordsmiljö för att se om LMDE gett upphov till någon bugg. Konstigt att just Xorg drar så mycket, kanske något med kompositering och drivrutiner, dvs att den gått över till mjukvarurendering så att CPU:erna drar igång.

frilas bild

Jag har nog uttryckt mig otydligt. Värmen är inte problemet utan att processorerna går på högvarv och då blir det varmt.Värmen är alltså verkan inte orsak. Denna verkan sammanfaller med det stora problemet som är att internetuppkopplingen lägger av på följande sätt:
Använder routern (som fungerar till 4 andra datorer som den alltid gjort).
- Öpnnar sida ett på en sajt och det går acceptabelt fort. (Spelar ingen roll vilken sajt det är)
- Öppnar en ny sida och det går långsamt
- Öppnar en tredje sida och då står allt stilla Sad

Byter till att använda androiden som modem och då laddas sidorna åter som de ska utan nedgång i hastighet.

För mig är detta helt förbryllande?? Ser ingen logik.

@tux-sven: Vad jag menade med att byta operativsystem är att jag är rädd att detta fenomen inte går att hitta någon lösning till och då blir jag desvärre tvungen att installera om OS och då blir det inte LMDE beroende på det återkommande kluddet med uppdateringarna på ca 400 paket var fjärde vecka, eller så. Varje gång är det något som jag måste lägga timmar på att fixa och den tiden vill jag inte lägga. Går nog över till (Ubuntu)-Mint istället i så fall. Fast helst vill jag slippa att byta...