Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

[LÖST] Att installera Ubuntu 11.04 eller Mint 11

Jag har en dator med ett grafikkort av typen ATI Technologies Inc Mobility Radeon HD 3650 som jag kör i LMDE. Vill nu istället installera Mint 11 eller Ubuntu 11.04. Tillverkar en live USB-sticka som jag bootar upp på. (Har testat att boota på annan maskin utan problem) I steget att uppstarten går över till grafikläge blir allt svart och endast strömbrytaren gäller. Detta gäller både Ubuntu och Mint (inte så förvånande).
Däremot kan jag installera Pinguy som jag har förstått baserar sig på Ubuntu 11.
Grafikkortet ovan är inte nytt ca två år gammalt och borde inte vara några problem.
Kan jag med hjälp av några lämpliga växlar i bootningsläget tvinga Mint/Ubuntu att acceptera grafikkortet i t ex Vesa-läget? Eller har någon nåt annat tips?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

frilas bild

Under bootning - tryck "tab" - byt sedan "quiet splash" mot "nomodeset".

tux-svens bild

Lysande!  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

frilas bild

http://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?f=46&t=78411
Källan för svaret med utförligare beskrivning. Tydligen ett inte ovanligt problem.