Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Linux är inte moget för massanvändning ännu

Jag måste bara skriva av mig frustrationen jag känner när jag ska (om)installera någon Linuxdist.
Ibland blir jag nästan gråtfärdig och får knip i magen när det mest triviala ska göras som att installera en ny dist.

Har två exempel med Mint. På två av mina maskiner har jag haft LMDE som i stort fungerat som det ska förutom att på den ena maskinen har jag extremt lång uppstartstid p g a av ett fel jag inte begriper mig på:
usb 7-3.2: device descriptor read/64, error -100  detta felmeddelande kommer i långa rader efter varandra och det tar en "evighet" för systemet att harva sig igenom dessa felmeddelande. Till slut så startar maskinen.
Ett annat problem är att Spotify inte buffrar som det ska så den 5 första sekunderna på en låt hackas sönder.
Problemet med Spotify har jag på båda maskinerna.

Sagt och gjort, då installerar jag Mint 11 istället. Börjar med den bärbara utan de där usb-felen. Preparerar en usb-pinne och startar upp, trodde jag Sad --> svart skärm + död dator. Googlar runt ett bra tag innan jag hittar någon som har haft samma problem och beskriver ett sätt att lösa det genom att ändra i /etc/default/grub och ändra växlar från "quiet splash" mot "nomodeset". Detta för att vid övergång till grafikläge så övergår uppstarten till nåt höggrafikläge som mitt grafikkort tydligen inte klarar (standard Radeon-kort). Till saken hör att datorn är ca två år gammal och varken kan anses för ny eller för gammal. Suck!
Jaha, då kan jag till slut börja installera via pinnen. Det verkade ju gå bra... men nu kom ju problemet med grafikläget igen fast nu vid bootning från hårddisken. Ok, då var det till att lägga in "nomodeset" igen. Vid detta laget var min magsyrakoncentration mycket hög!
Men jag var ju tvungen att starta upp via en annan dist (eller USB) för att komma åt datorn. För att kunna ändra grub blev jag nu tvungen att montera disten med fel grafikläge "chroota", köra "nano" på grub, updatera grub och slutligen installera om på /dev/sda. NU efter dessa triviala små steg kunde datorn startas upp. Fast helt bra var det inte eftersom nu fungerade ju inte "hibernate" med linux drivrutiner. Vad göra? Jo installera proprietära drivrutiner förstås (det begriper ju alla). Vid det här laget var alla naglar nedbitna Sad fast nu fungerade maskinen, till slut.

Nu till min andra maskin, den där med alla usb-felen...
Här fungerade det att starta upp på usb-pinnen direkt. Tjo! Installera - starta --> SVART SKÄRM + DÖD dator. Känslan nu var inte bra Sad Ja, då var det till att ta bort "quiet splash" även här för att se vad som händer vid uppstarten. "chroota" lite igen... Wink Samma USB-fel uppenbara sig - gråååt. Fast nu med ytterligare ett fel:
hub 7-3:1.0 unable to enumerate USB device on port 2  fast nu körde inte maskinen vidare utan allt låste sig. Temperaturen stiger (min temp alltså).
In och "chroota" igen för att kunna starta upp på den gamla LMDE-disten som i alla fall startar till slut.

Ingen kan väl på något vis i världen säga att det ska behövas så här mycket meckande för att installera en så allmän dist som Mint (testade med Ubuntu 11.04 med samma nedslående resultat). Jag är ingen klantskalle (även om någon nog tror det) och mina datorer är inga specialfall med knepiga komponeneter.

Om det ska vara så här kommer aldrig Linux att bli ett alternativ till Windows eller Mac.

Trots allt så är jag numer en Linuxentusiast och kommer så att förbli men jag vågar påstå att är man inte en problemlösartyp så använd inte Linux.

Förresten någon kanske har ett förslag på hur mina USB-problem ska attackeras. Vore mycket tacksam för någon idé.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Du kan ändra GRUB via GRUB själv, temporärt, genom att trycka e på den rad du vill boota (och sedan b för att boota efter ändringar, tror jag). Du behöver absolut inte "chroota" för att ändra en startväxel temporärt. Står inte det till och med under menyn...?

Jag hade nog testat med någon annan USB-pinne, eller kanske en gammal hederlig CD-skiva. Kan ju vara felande drivrutin eller pinne.

Är det här förresten på samma datorer som du haft problem på förut? Med ATI-kort?

1951s bild

Hej Frila

Ditt inlägg haltar tycker jag.

Fungerar det att installera från CD.

Du borde även ange hur enkelt eller kanske svårt det är att installera Windows från en

USB-sticka. Det kanske inte är något som den stora massan klarar.

Jag har installerat flera olika linuxdistar på både bärbara och stationära datorer

och aldrig råkat ut för dina problem.

Kanske har jag haft oförtjänt tur,

Skillnaden är att jag alltid har använt CD- eller DVD-skivor.

frilas bild

Jag tror inte det har med sticka eller inte sticka. Min känsla är i 9 av 10 fall (generaliserat) hänger det upp sig på grafikkorten. Fel upplösningar eller annat som man måste trixa sig igenom.
Det stora problemet i mitt fall här visade sig vara en USB-hårddisk som inte ville vara med. När jag pluggade ur den så försvann alla USB fel och programlåsningar. Disken var inte nyinstallerad utan detta fel uppkom nu vi uppgraderingen?!

Hursomhelst är det för krångligt att installera en Linuxdist oavsett anledning till felen.

FoHs bild

Min erfarenhet är en annan, både när det gäller grafikkort och hur pass svårt/enkelt det är att installera en Linuxdistribution.

Har väldigt sällan råkat ut för Black Screen of Death, har installerat på både Intel, Nvidia och ATI. Men det är väl olika, och ibland kanske det inte är kortet i sig utan moderkortet som förvirrar systemet.

Installationerna tycker jag är väldigt lätta, men då har jag å andra sidan mestadels installerat Ubuntu till hårddisken och testat andra distributioner från skiva. Alltid bra att testa så först.

Det låter som det kan ha blivit något skrivfel på hårddisken som gör att den inte kan hanteras korrekt. Testa annars en annan USB-port, annan kabel etc. Se hur partitionerna ser ut med GParted efter att du kunnat plugga in den korrekt.

valdermans bild

Huruvida man har grafikproblem eller ej ligger nog lite i betraktarens öga; jag tänkte skriva ett långt inlägg i stil med "lol, jag har aldrig haft grafikproblem" eftersom allting alltid fungerat out of the box. Men så kom jag att tänka på att grafikkortet i min nuvarande Sandy Bridge-laptop (dvs. ett integrerat kort från Intel) glatt satt och tuggade i sig sisådär en 5-6W även om skärmen t o m var avstängd tills jag till sist hittade en workaround för det; grafikproblem måste ju inte "synas."

Så jag får nog ändå säga att Linux är redo för mainstreamskrivbordet, förutsatt att din hårdvara är 6+ månader gammal. (Problemet med USB-hårddisk ger jag inte mycket för; USB mass storage är så stenhårt standardiserat, testat och använt att eventuella problem med det snarare går att härleda till pissig hårdvara som inte förstår innebörden av ordet "standard," alternativt konstig partitionstabell.)

EDIT: ...och hade jag läst OP ordentligt hade jag sett direkt att det mycket riktigt rör sig om trasig hårdvara. Vet inte om man kan beskylla Linux för det.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Ja, jag tror inte heller det är något fel på drivrutinen för USB:n, utan snarare hårdvarurelaterat eller att det blivit något fel på den.

Håller med om att det ligger i betraktarens öga, och att man nog bör hålla sig till ett halvår gammal hårdvara.

Om man breddar felen från Black Screen of Death så har även jag haft problem med grafikkort. Eller ja, ska väl inte svära på att det var just grafikkortet som ställde till det, men kan inte heller utesluta det. Då handlade det om Suspend/Vänteläge som inte fungerade. Det problemet har kommit och gått med lite olika versioner av Ubuntu och olika hårdvara. Med senaste versionen på på den gamla versionen av i5 med tillhörande chipset (pre-SB) så fungerar det. Versionen innan fungerade inte (där vaknade den direkt). Laptopen har också ett nVidia-kort och den trilskades med Suspend det första året eller så, skaffade den i februari 2008. Sedan dess har den fungerat mycket bra, men det är å andra sidan en Dell-dator som kunde fås med Ubuntu förinstallerat (i USA).

valdermans bild

tl;dr Spotify är en pissig tjänst med ännu pissigare klient och jag har defekt hårdvara - LINUX ÄR DEFINITIVT INTE REDO FÖR DESKTOP!

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

Lyfangs bild

Stora massan bör kanske köra Ubuntubaserat Linux Mint, men Adobe Flash Player är förinstallerat. Sad

Utvecklare för öppen källkods flash-spelare

Ubuntu-paketen är baserade på paket från Debian unstable (instabil) gren, men Canonical fixar också många buggar.

LMDE (Linux Mint Debian Editon) är baserat på Debian testing.

Debian stable är mer stabil:

Mer instabil och under utveckling experimental>unstable>testing>stable mer stabil och mer färdigutvecklad

Senaste programversionerna är ofta buggiga, det tar ofta tid att fixa buggar. Det går att köra LMDE stable (görs på egen risk som allt annat):

Linux Mint Debian "Squeeze" "stabil"

usb 7-3.2: device descriptor read/64, error -100

Prova köra kommandot lsusb och posta.

lsusb

FoHs bild

Läste i en Linuxtidning att Canonical/Ubuntu har infört en ny kvalitetsprocess (Quality Assurance) i och med 11.10. De tycker att det inte fungerat så bra tidigare och kommer införa en hel del mer automatisk testning. Istället för att communityn ska lägga ned en massa tid på manuell testning så kanske de istället kommer skriva tester för den automatiska testningen. Enligt den som intervjuades skulle det innebära ett stabilare och mer slipat Ubuntu redan med 11.10. Det är väl bara att hålla tummarna, men kanske även ta det med en gnutta salt Smile

johnh3s bild

Här är en intervju också.

http://www.youtube.com/watch?v=1dYPKRAU3a8

Jag tror det är ett steg i rätt riktning.

FoHs bild

Samma kille tror jag Smile Tack för länken, ska kolla när jag kommer hem från jobbet.