Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

dvb-t usb tv tuner

Tjenare , ja köpte mig ett usb tv kort i dagarna på netonnett som heter UTS-100 , givetvis är det ju bara skiva med till windows uhrk ,

nån som vet hur man går till väga för å få det fungerande i linux? om det överhuvutaget går

jag använder mig av mint 11 nu ,

tunern heter

by netonett uts-100 de är allt det står på den , nån mer som har en sån eller sett/hört , måste ju vara nån tillvärkare ,

har testat lite olika program men inget som får det å funka .

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Se efter med kommandot lsusb i en terminal. Eventuellt får du fram chiptillverkaren då. Edit: Du kan klistra in resultatet här om du vill ha tolkningshjälp Smile

steken410s bild

steken@mint11 ~ $ lsusb
Bus 007 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 006 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 005 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 004 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 003 Device 001: ID 1d6b:0001 Linux Foundation 1.1 root hub
Bus 002 Device 011: ID 1b80:d398 Afatech
Bus 002 Device 008: ID 12d1:1003 Huawei Technologies Co., Ltd. E220 HSDPA Modem / E270 HSDPA/HSUPA Modem
Bus 002 Device 004: ID 0bda:8197 Realtek Semiconductor Corp. RTL8187B Wireless Adapter
Bus 002 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub
Bus 001 Device 002: ID 04f2:b070 Chicony Electronics Co., Ltd
Bus 001 Device 001: ID 1d6b:0002 Linux Foundation 2.0 root hub

detta kommer upp , kan det vara

Bus 002 Device 011: ID 1b80:d398 Afatech  som är tv kortet ?

och har nån nå tips på program som man kan använda där man kan välja kort/typ har testat någr st men inga som värkar funka ?

tack för hjälpen iaf

Varför använda Microschitt när det finns Linux Mint !

FoHs bild

Verkar mycket riktigt vara Afatech som är rätt enhet. Googlade och hamnade på denna sida: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Genius_TVGo_DVB-T03

Id-numret nämns längst ned, så det bör kunna vara samma kort. I så fall har det stöd i kärnan sedan version 2.6.31. Jag vet inte vad du kör för distribution och version men jag tvivlar på att du har en kärna som är äldre än den. Gör förslagsvis som artikeln skriver, och se efter med dmesg vad det står efter att du pluggar in den.

Här finns en liten lista med mjukvara som du kan testa med sen: http://linuxtv.org/wiki/index.php/TV_Related_Software#Standalone_Software_to_Watch_Digital_TV

steken410s bild

tack för tipsen , men  har ett problem , om ja tex instalerar ett program i terminalen sudo apt-get install ex 

eller genom programhanteraren , så värkar det som inte program blir installerade , finns inte i meny listan

och ja har heller inte hittat nått program som man kan välja tv kort i bara massa annar skit som inställningar till web cameran i datorn osv ... 

Varför använda Microschitt när det finns Linux Mint !

FoHs bild

Det kan ju vara olika beroende på program, inte alla paket installerar genvägar där. Sen vet jag inte riktigt vilken distribution du använder, senaste Ubuntu har ju inte den traditionella menyn så det är svårt att hitta rätt ibland. Du kan ju testa att starta programmet från terminalen.

Du får väl gå igenom programmen på listan och se om du hittar vad du letar efter. Dock tror jag att V4L som webbkameror använder sig av är nära besläktat med DVB, så det är kanske inte så fel som du tror. Sen tror jag personligen inte riktigt att det fungerar så att man väljer ett visst kort, drivrutinerna bör se till att man slipper undan sådant. Oftast bör det väl vara en videoenhet som man kommer åt via exempelvis /dev/v4l eller vad den nu kan tänkas dyka upp som. Men eftersom jag inte använt tv-kort öht så kanske jag är helt ute och cyklar. Här finns lite grundläggande information: http://linuxtv.org/wiki/index.php/What_is_V4L_or_DVB%3F

Här finns information om hur man testar sin enhet: http://linuxtv.org/wiki/index.php/Testing_your_DVB_device