Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

infotopam

Hej, är det någon som vet var jag kan hitta programmet "infotopam"?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Det ska vara en del av netpbm. Det paketet var installerat på mitt Ubuntu, men av någon anledning finns infotopam inte med där. Om jag tolkar versionsnumret korrekt så ska det vara version 10.0, och då är den ungefär 9 år gammal. Man-sidan för infotopam är från 2004. Med andra ord kanske du får bygga det själv: http://sourceforge.net/projects/netpbm/files/

krippas bild

Jag har försökt att bygga det själv, men i vanlig ordningfungerar det aldrig...

Kanske någon som vet ett alternativ till "infotopam" för att kunna visa amiga info-filer?

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

FoHs bild

Testa det här: http://www.xnview.com/en/xnview.html

Finns för de tre stora plattformarna och är freeware.

krippas bild

Du e ju fan grym, tack för ett bra tips, det programmet tar ju allt...men det fungerar ju inte på Ubuntu 11.04, fan

Behöver du en erfaren snickare? Kontakta mig på 0735462046 eller maila larssons.byggtjanst@gmail.com

fingal12s bild

Fungerar för mig utan problem, kör linux mint 11 som bygger på ubuntu 11.04

FoHs bild

Tacka Google :P Fanns en betaversion av en ny version av programvaran, som även verkar ha stöd för 64-bitars: http://newsgroup.xnview.com/viewtopic.php?f=60&t=21616

fingal12s bild

Den jag använder fungerar bra.

FoHs bild

Och vilken är det? Smile Och vilken version av Mint kör du? Edit: Då menar jag 64 eller 32-bitars, vilket av sammanhanget borde framgå är rätt viktigt.

fingal12s bild

Ok glömde det, trodde jag skrev det, kör linux mint 11 64 bitars.

FoHs bild

Ok, ska jag utläsa ditt andra inlägg som "Den jag använder, fungerar bra"? Dvs använder du 64-bitars beta-versionen? :)

fingal12s bild

Japp det gör jag, och som jag skrev så fungerar utan problem hos mig. Andra kanske kan ha problem.

krippas bild

Jag får det inte att fungera, så här blir det vid öppning av fil:

** XnView v1.70 Copyright 1991-2005 Pierre-E Gougelet (Sep  6 2005/15:28:24) **
        Version for Linux x86/Motif (All rights reserved)
** This is freeware software (for non commercial use)

Type xnview -help, for more information
Warning: Cannot convert string "-*-helvetica-bold-r-normal-*-12-*-*-*-*-*-iso8859-1" to type FontStruct
Warning: Cannot convert string "-*-helvetica-medium-r-normal-*-12-*-*-*-*-*-iso8859-1" to type FontStruct
Warning: Cannot convert string "-*-helvetica-medium-o-normal-*-*-140-75-75-*-*-*-*" to type FontStruct
Warning: Cannot convert string "-*-helvetica-medium-o-normal-*-12-*-*-*-*-*-iso8859-1" to type FontStruct
X Error of failed request:  BadName (named color or font does not exist)
  Major opcode of failed request:  45 (X_OpenFont)
  Serial number of failed request:  3840
  Current serial number in output stream:  3857

Jävligt irriterande...Det verkar ju vara ett grymt program, tycker canonical borde ha med det i repos...

FoHs bild

Spelar det någon roll vad det är för fil du öppnar? Testa både png, jpg och info. Laddade ned x64-versionen eftersom jag kör 64-bitars Ubuntu, startade via terminalen och xnview.sh, fungerade bra att öppna en JPG iaf.

Kör du inte 64-bitarsversionen kanske du kan testa de två andra Linuxversionerna.

krippas bild

Jag kör 32-bitars. Jag kommer inte så långt som att jag ens får välja fil, det krashar när jag väljer "Open File"

Vilka ver det andra versionerna menar du?

FoHs bild

På forum-länken jag postade tidigare i tråden så finns det tre versioner, en "Linux version" (borde vara 32-bitars), en "Linux x64 version", och så en "Linux glibc 2.5 version". Vet inte riktigt vad den sista versionen kan tänkas göra men i och med att du har problem med 32-bitarsversionen så tycker jag du kan testa den. Och även  "Linux version" om du inte testat betaversionen från forumet förstås Smile