Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Diverse problem pga. inget ledigt utrymme /var 100% full

Hej nybörjare skulle uppskatta lite (hoppas jag) hjälp. Har en hel del problem med lite allt möjligt men jag tror det flesta kan härledas till problemet i rubriken, vad som nu kan ha orsakat det.

Kör: openSUSE 11.3

KDE 4.6.0

df

Filesystem 1K-blocks Used Available Use% Mounted on

/dev/sda1 1035084 246920 735584 26% /

devtmpfs 1685192 272 1684920 1% /dev

tmpfs 1685396 4 1685392 1% /dev/shm

/dev/sda7 232093704 168200388 52103648 77% /home

/dev/sdb1 241268168 134912088 94100288 59% /home/extra

/dev/sda6 1034096 61768 919800 19% /tmp

/dev/sda2 5160416 3016832 1881340 62% /usr

/dev/sda3 505764 505764 0 100% /var

Så var skall jag börja? Vilka är de troligast bovarna?

Tack på förhand.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Om /var är full får man div problem, alldeles riktigt!
Kommer du till körbart system öht? Om inte, pröva att växla till terminal med [Ctrl]+[Alt]+[F2], eller om det inte går starta datorn i "runlevel 1", kan finnas ett alternativ vid boot-prompten (typ "failsafe" el.dyl.) eller lägg till "single" på kernel-raden i grub:s meny.
Tydlig instruktion här: (tack Lyfang!)  Boot Linux Grub Into Single User Mode

Vad du sedan behöver göra är att rensa i /var, kolla först underkatalog cache. Ofta lägger pakethanterare installationspaket där, för Suse typ /var/cache/zypper (kan inte kolla exakt namn förrän i morgon).
Dessa kataloger kan du tömma - obs radera inte katalogerna, bara filer i dem!
Hittar du ingenting att ta bort kan du flytta över någon halvstor katalog till / eller /usr och länka in den - behöver du närmare info tar vi det sen, borde finnas tillräckligt att radera det är enklare.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

fuskpälss bild

Hej pingu o tack för hjälpen =)

Så nu var åskan över tror jag,  blev avbruten innan.

Jodå jag får i värsta fall ta o logga in i consoleläge och sedan köra startx, inte så väldans stabilt men jag kan leka iaf.

Att rensa i cache verkar lovande, tredje största posten i /var. Har tidigade bara vågat rensa ut filer i log med ändelsen bz2.

FoHs bild

Har själv varit med om en bugg som gjorde att loggen spammades med felmeddelanden, så att systemet till slut kraschade (LiveCD, försökte installera). Även openSUSE har väl loggfiler under /var/log så det kan vara värt att kolla.

Edit: Finns program som visualiserar diskutrymmet, exempelvis Baobab (Disk Usage Analyzer). Kanske kan vara något att köra från en LiveCD och se efter exakt var i /var som problemet ligger.

fuskpälss bild

Hej FoH tack för visat intresse =)

Verkar inte som att loggarna är mitt problem då log bara är den femte största mappen i /var.

FoHs bild

Jag brukar ha några hundra MB med gamla paket, så då är jag nog inne på pingus linje också, eftersom /var är lite snålt tilltagen med det i åtanke. Se efter om du kan få tag på BleachBit i openSUSE, det kan hjälpa till att söka upp och rensa ut gamla filer som inte behövs.

fuskpälss bild

Okej tack för tipset.