Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

VirtualBox -> VirtualBox via switch

Jag behöver testa lite brandväggsfunktioner, fail-over o sån't, har därför ett test-nät installerat i VirtualBox. Nätet består av brandvägg pfsense med några klientdatorer på privat nät.
Problemet nu är att jag vill kunna testa med vissa switch-konfigurationer också, och switchar finns ju inte till VB. Så frågan är om jag kan göra på följande sätt:

Sätta in 2 extra nic i VB-värden (Win7-maskin), bryggade till switch.
2 nätverk på brandvägg, ett ut ett till switch.
Sedan då ansluta klienterna till switchen via VB-värdens ena bryggade nic.
Bild bifogas för tydlighets skull

VLAN på switch, port 1= VLAN 1+2 port 2=VLAN 1, port 3 = VLAN 2
Brandväggen sitter på port 1, webbserver på port 2, Databas på port 3
Som jag ser det blir problemet att ansluta switchportarna fysiskt, borde gå med en hub el switch till?

Vad tros, kommer detta funka? (Vill ogärna sätta upp alltihop bara för att upptäcka att det inte går, kommer ta ett tag fixa till..)

BilagaStorlek
VP_via_switch.png19.63 kB