Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Sökes: NSLU2-liknande billig, strömsnål hårdvara

Eftersom min nuvarande serversetup börjar kännas aningen skranglig och min plånbok för tillfället är marginellt tjockare än vanligt tänkte jag att det nog är dags att uppgradera sig. Därför söker jag någon sorts pryl som:

1. kan köra Debian;
  2. är strömsnål;
  3. antingen har intern plats för hårddisk eller möjlighet att ansluta en via SATA eller USB;
  4. har nätverksanslutning, helst via ethernet.

Tänk en NSLU2, fast i nutiden. Jag har tittat på en Buffalo Linkstation, som verkar vara ungefär vad jag söker, men 17W låter ganska mycket tycker jag (OK, det rör sig om 150 kronor om året i elkostnad om den kör på max dygnet runt och är mindre än hälften av vad den gamla prylen drar, men ändå.) Finns det någon som nyligen köpt en pryl i det här segmentet, eller har koll på annat vis, som kan rekommendera någonting?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Har en Bubba Server som jag vill bli av med. Den ska dra under 10W i aktivt läge, enligt deras produktblad. Den kör Debian, tror det är en Lenny-version som de dock inte har support för, minns jag rätt sitter det en 80GB hårddisk i den, och så finns det USB-uttag om man vill ha extra. Nackdelen är väl att den eventuellt inte är så där jätteanvändbar i och med att det sitter en relativt seg ARM-processor i den. Du kan få tag på produktblad och annat under Bubba Server här: http://www.excito.com/bubba/support/download.html

Här finns forumtråden för lenny-uppgraderingen: http://forum.excito.net/viewtopic.php?f=1&t=1756

Nu till den stora fördelen: den är din om du betalar frakten Smile 100 kr med Postens förfrankerade paket.

Om du inte vill ha den så är det fritt fram för andra att anmäla intresse!

valdermans bild

Tyvärr, 80 gig är lite lite; kanske skulle specifiecerat att mitt use case huvudsakligen är lagring, webservande och IRC-burk. Beställde en 2TB Linkstation Pro eftersom recensenter uppmätt den faktiska strömförbrukningen till 10-13W; 1,6 GHz ARM och 256 MB RAM må vara lite, men det är fortfararande snabbare än min gamla Epia M10000 och duger till mina ändamål.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

FoHs bild

Ja, då blir det lite bökigt med en Bubba Smile