Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Problem med bild.

Hejsan,

Jag har nu installerat Slackware 13.37 x86. Grafikkortet jag är ett GTX 440 och processorn jag har är AMD 965 Black Edition.

Problemet är när jag loggar in och skriver startx, så kommer det upp bild, men bilden kan liknas vid om grafikkortet har gått sönder(även fast det inte är det). Bilden är liksom randig. Första gången det hände, så kraschade x-servern.

Jag testade att installera om Slackware och det positiva är att den inte kraschar, men fortfarande är det en helt horribel bild.

Någon som har någon idé på vad detta kan vara?

Kan det vara något med att jag installerade x86 istället för x86_64, i och med jag har AMD?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Detta låter definitivt som problem med drivisar för grafikkortet, kan också vara problem med DRI / GLX.
"GTX 440" vet inte vad det är för kort / kretsar, kolla i loggarna vad som laddas ( på min Debian ser man det i /var/log/Xorg.0.log ).
Kolla också filen xsession-errors i din hemkatalog.

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

extons bild

Prova att gå i konsolläge och konfigurera X manuellt (X -configure).

Det har (givetvis) ingen betydelse att du kör x86.

LINUX.EXTON.NET