Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Autostart?? Trodde jag..

Jag vill gärna att somliga saker ska hoppa igång automatiskt efter boot. Men debian verkar inte vara som andra OS om man ser till alla beskrivningar jag sett.

Jag får alltid tipset att skriva ett script i /etc/init.d och uppdatera rc.d så ska saken lösa sig. ICKE! Nu vet jag inte hur andra distar beter sig, det var länge sedan jag körde annat än debian. Men detta fungerar inte i Debian.

Scriptet finns i alla runlevels om jag kollar men inget autoboot. Har testat på sluggens debian5 och pc:ns debian6.

HUR ska det vara?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

FoHs bild

Init-script kräver väl en viss syntax? Och vara körbara.

snoopys bild

Scriptet är körbart. Jag kunde lika gärna köra från /etc/init.d om jag vill krångla till det. Men något har jag missat. I ett fall har jag skapat ett script för en wrapper som ju ska hålla koll på java-appar så de inte stannar. Det fungerar inte heller trots att jag följt wrapperns hemsida och andra instruktioner på nätet. Jag startar inte om så ofta så det har blivit en pricipsak!! Men ändå!

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...

valdermans bild

Om javaprogrammen kraschar så ofta att de kräver en watchdog för att inte gå och dö kanske det kan vara en god idé att byta till ett alternativ från en utvecklare som inte är fullständigt inkompetent?

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

valdermans bild

Men detta fungerar inte i Debian.

Jo. Använd följande mall:

case "$0" in
    start)
        # starta saker här
        ;;
    stop)
        # stoppa saker här
        ;;
    restart)
        # starta om
        ;;
esac

Sedan är det nog enklast att installera rcconf och använda det för att lägga symlinks på rätt plats.

--
あるユーモアのないアホのため、シグナチャーをカエルことにした。カエルさん

snoopys bild

När det gäller java så testade jag YASJW som skulle vara OK. Det fungerar som du skrev med start, stop och restart. Men det har noll koll på om aplikationen stannar. Inget att ha tycker jag. Men att köra ett script som startar t.ex. owfs vid boot borde gå att köra i /etc/init.d tycker jag. Har bara inte fattat HUR det går till. Får jobba på det.

Hittade detta, ska test efterhand:

#! /bin/sh
# /etc/init.d/blah
#

# Some things that run always
touch /var/lock/blah

# Carry out specific functions when asked to by the system
case "$1" in
  start)
    echo "Starting script blah "
    echo "Could do more here"
    ;;
  stop)
    echo "Stopping script blah"
    echo "Could do more here"
    ;;
  *)
    echo "Usage: /etc/init.d/blah {start|stop}"
    exit 1
    ;;
esac

exit 0

Men jag kan ha fel...

Det är spritens fel att vi skjuter på svärmor..... och det är spritens fel att vi missar...