Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Tele2 4G Ubuntu.

Har någon fått ett Huawei e398 med 4G att fungera i ubuntu, det verkar inte vara direkt plug and play som alla andra huaweis 3g modem.

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

PappaHattens bild

Äntligen! =D Efter mycket bökande och inget resultat hamnade jag med senaste Ubuntu-utgåvan 11.10. efter att ha startat med 10.04. och uppgraderat mig framåt. Inga alternativa lösningar fungerade. Tidigare modem Huawei e220 har fungerat utmärkt.

Mitt Huawei e398, Telenor, fungerar! Blinkade länge blått och jobbade för att få kontakt, inget hände. Sen, all of a sudden... *poff*, jag är uppkopplad.

Inget usb-modeswithc etc. Förhoppningen om att senaste releasen skulle klara den här typen av modem infriades. 

Återstår att se hur stabil uppkopplingen är (verkar bra) och hur det går att återansluta, vågar inte koppla ner mig än. =P 

Och så fint det ser ut att vara och fungera 11.10. Kul. =)

andys bild

Vad kör du för kernelsversion?

Jag har kört modemet i min dovado men ibland behöver jag det endast i datorn.

PappaHattens bild

Skrev uname -a i terminalen och följande kommer upp:

3.0.0-12-generic #19-Ubuntu SMP Fri Sep 23 21:18:13 UTC 2011 i686 i686 i386 GNU/Linux

Ska bara tillägga att jag hade glömt att klicka på nätverksikonen till vänster och knappa in pinkod då uppkopplingen inte etablerades. Numera fungerar det jättebra. Dock har det krävts omstart vid återuppkoppling, men det är nog snart löst.

Generöst av skaparna av Ubuntu att tillhandahålla ett snabbt, snyggt och smidigt operativsystem, gratis. Tack! =)

andys bild

Då får vi säker se den kärnan live i 11.10 som släpps om en vecka.

Skulle nog säga tack för att Linux Thorvalds släppte linuxkärnan fri.

Han hade kunnat göra det och ta betalt men frågan är om det hade blivigt något då, finns en risk att det hade runnit ut i sanden?

En intressant fråga, köper du linux eller donerar du pengar?

Använder ni linux där du arbetar?

De gör det inte på mitt jobb och det beror endast pga rädsla för förändringar.

Och det är lite märkligt, för 10 år sedan visste inte de flesta vad apple var, helt plötsligt ska alla ha en iphone och en Mac.

Och det är helt plötsligt ok att köra mac på företagen, något som var förbjudet för 10 år sedan pga säkerhet och okunskap.

De behövs en stjäl i linuxvärden som driver det hela.

Ubuntu är inte helt perfekt, men en revolution för pcmarknaden.

Och det måste promotas mer.

/Andy

danjeels bild

Jaja. Sålänge jag har mitt Arch och Gentoo med DWM så kan ni leka med erat Ubuntu Smile

EDIT: Detta borde ha hamnat under andys inlägg.

andys bild

Stöds nu out of the box i Ubuntu 11.10 det enda som man måste konfigurera manuellt är APN 4g.tele2.se