Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Nybörjare på linux

Är en tjej som har spenderat sitt liv på microsofts operativsystem och sitter nu alltså med linux på en nyligen inköpt dator. Har inga som hellst förkunskaper om linux och undrar om någon vänlig själ skulle kunna hjälpa mig med tips och råd. Vad bör man tänka på? Vad är den största skillnaden mellan linux och andra operativsystem? Har jag ens hammnat på rätt community? ( Om nej så godtas gärna förslag till andra ställen) Har försökt med http://www.suseforum.se/ eftersom det är Suse linux  11 jag har men denna sida verkar inte fungera... Andra och mer specifika frågor kan komma att tillkomma allteftersom jag använder datorn till fler saker.

Tack på förhand!

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

pingus bild

Viktigaste frågan: vad vill du göra, vad använder du datorn till?

Lite allmänt, att byta från Windows till Linux är inte svårare än att byta från t.ex. WinXP till Win7. För att hantera systemet har Suse en utmärkt kontrollpanel i Yast, fast uppriktigt sagt brukar man inte behöva greja så mycket, i regel funkar systemet helt enkelt.

Att tänka på då: Jag har gjort en liten "första-hjälpen-handbok" för Linux Mint, bifogas - inte, går inte göra tydligen! Lägger upp den någon annanstans, återkommer.
Där står lite om skillnader i program mm. (Suse är ju inte Mint, men de flesta bekymmer man får handlar om program, inte systemet).
Enligt min erfarenhet är det besvärlilga med systembyte att man måste byta program, kan bli många program man måste lära in i värsta fall!

Jag föreslår att du helt enkelt börjar använda datorn lite som du brukar, och återkommer med specifika problem.

Och jo, det är definitivt rätt forum, välkommen hit & Välkommen Till Den Fria Världen!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

Ammbos bild

Tack du vänliga själ!

Mestadels hade jag tänkt använda datorn till studier( ladda ned dokument från skolans hemsida, kolla upp saker online- surfa mestadels) men även använda skype(som redan finns på datorn) och skriva. Att göra dessa saker har jag hitills inte stött på ngt problem, dock har datorn låst sig en gång. Ska man göra något speciellt om den låser sig? Jag tvångsstartade datorn och tänkte att om det upprepar sig så går jag tillbaka med den till butiken. I framtiden om min ursprungliga dator ej går att laga så kanske jag försöker att installera något spel även fast jag inser att det med denna dators prestanda måste bli ngt enkelt spel.

Jag skulle även vilja skriva ut  dokument från datorn men stöter på problem då jag först försöker koppla in min skrivare till datorn eftersom den inte upptäcks( ja, jag har kollat så att strömmen är på och att skrivaren är på...: P ) är jag sedan sätter i cdn för att installera skrivaren så kommer följande meddelande: "Fel vid automatisk start av programvara, Kan inte hitta autostartprogrammet". Finns det någon hemlig linuxspärr för att installera program? Skrivaren är en Canon PIXMA MP280 tror jag namnet är. Datorn jag sitter på är en enkel hp compaq Presario CQ56( om det har något med saken att göra).

En "dum" fråga- spelar det någon roll för en linuxdator om man bara fäller ned locket och har den i viloläget eller borde man stänga av datorn?

Det har även börjat poppa upp något om viktiga uppdateringar, borde jag göra till en vana att uppdatera det som poppar upp eller bara strunta i det?

Det var en bunt mer specifika frågor, hoppas de går att svara på utan att irritera sig alltför mkt på att det är nybörjarfrågor Smile

pingus bild

Ang. låsning / viloläge:
Vissa laptops har problem med sparläget, är det då den låste sig? Vet faktiskt inte om det går att fixa.
När den låst sig: Kolla i loggarna, de flesta ligger under /var/log/  - "messages" är en bra loggfil att börja titta i.

Ang skrivare (bl.a):
Du kan inte köra Windows-program i Linux rakt av, när det gäller skrivare installeras de aldrig från tillverkarens CD. (Nå, det är åtminstone ytterst sällsynt att skrivartillverkare lägger med Linux-installationsfiler på CD:n. har aldrig stött på det faktiskt.)
De flesta skrivare kan du lägga till från yast, om din skrivare (mot förmodan) inte stöds av Suse kan du hämta drivisar här: software.canon-europe.com/products/0010883.asp

Övriga program installeras från Yast, du behöver ytterst sällan ladda ner & installera manuellt.

Uppdateringar kan vara bra, en smaksak hur ofta du vill uppdatera.
På min hemdator blir det - aldrig...

En absolut rekommendation är att du går igenom Yast för att se vad där finns för inställningar mm.  o.dyl.

In Pingvino veritas!

Ammbos bild

Tror det kan ha varit i samband med att jag öppnade den efter viloläget. Var hittar jag loggarna, i Yast? Vad heter det?

Verkar inte hitta några matchande drivrutiner och när jag laddar ned  via din trevliga länk så verkar det inte gå att välja det jag laddat ned. När jag klickar på dokumentet/ ikonen jag laddat ned så kommer följande upp " Ett fel inträffade vid inläsning av arkivet. Har försökt att även skriva in adressen till det jag laddat ned men verkar inte heller fungera, om jag nu skrivit in det på rätt sätt.

(null)"  och " tar: Unexpected EOF in archive
tar: Error is not recoverörsable: exiting now" Ska jag bara fortsätta att försöka ladda ned en annan variant, fanns flera alternativ, tills jag hittar en som kanske fungerar? Min skrivare ploppar iaf upp när jag vill lägga till en ny skrivare, känns som att det är ett steg i rätt riktning.

Yast verkar för övrigt vara ett ganska trevligt ställe, tror det finns risk för att en massa tid kommer spenderas där om tillfälle ges.

andys bild

Hej Ammbo

Just den datorn är helt perfekt då nästan allting har stöd i linux.

Jag kör själv Ubuntu på en Compaq Presario CQ-71 250-so och allting bara snurrar på.

Om datorn hänger sig tryck en gång på strömknappen och du borde få en ruta om att stänga ned eller starta om den, den stängs ned då snyggt.

Vi ska nog få ordning på allt det finns mycket hjälp på forumet Smile

uffe_nordholms bild

Välkommen till en ny, spännande, värld! Om du ha rspecifika problem lär du kunna få svar om du berättar här, men jag föreslår att du börjar med att läsa den här artikeln:

http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Den förklarar en stor del av skillnaderna mellan Linux och Windows, och tar väl en halvtimme att läsa.

Ammbos bild

Tack för trevlig och intressant, och framförallt nyttig kvällslektyr. Hoppas att jag kommer kunna vara tålmodig och öppensinnad i mötet med linux. Då hoppas jag även undvika att låta som en hopplös windowsanvänder som bara klagar och förpestar erat hitills tämligen trevliga  och hjälpsamma forum.

johnh3s bild

OpenSUSE är nog inte den lättaste distributionen för en nybörjare.

Skulle hellre rekommendera Linux Mint:

http://linuxmint.se/

Alternativt Pardus:

http://pardus.nu/om/

fysikers bild

Då finns det ju en del att tänka på.

Om datorn köpts med Suse förinstallerat, vad gäller om man byter.

Om man är nybörjare, vad är enklast. Att stanna med distributionen och försöka lära sig den. Eller att lära sig en installation och spendera den tid det tar att göra detta och att få iordning på allt.

Vilket är enklast, att ställa en massa frågor om installationer och om det nya systemet. Eller att stanna med det man har och försöka få hjälp med detta. Och följdtanke kring detta är vad är enklast för folk här på LP att hjälpa till med. En hel ominstallation eller enstaka specifika "problem".

Vad som är enklast är ju en tolkningsfråga.

extons bild

OpenSUSE är inte svårare/"lättare" än någon annan vanlig linuxdist.

En nybörjare bör dock alltid börja med att läsa på lite allmänt om Linux.

LINUX.EXTON.NET

Ammbos bild

Tack för rekommendationen men har egentligen inte valt linux, kanske valde linux mig. Köpte en dator och de i butiken sade att den inte hade någe OS så hade planer på att ladda ned microsoft  och installera själv men när jag startade datorn insåg jag att den hade linux och började lite spänt installera det och här är jag idag. Kommer nog fortsätta använda denna version och om det verkar någorlunda intressant så kanske jag behåller denna eller installerar mintvarianten. Dock kommer jag nog, som nämnts nedan, behöva hjälp med det också. Men men, tills vidare- SUSE, to be continued.

kimjohanssons bild

OpenSUSE är väl ändå rätt väl utvecklad för att funka för nybörjare. Kanske inte perfekt men fungerar.

Däremot tycker jag det är rätt användarovänligt att man som första reaktion på en nykomling ber den byta distribution.

Kommer någon och ber om en rekomendation så föreslå gärna men sitter de med en färdiginstallerad dator så kanske inte första problemet är val av distribution.

pingus bild

Nu finns min Linux-Mint-guide på www.linuxguider.se
(Den är gjord för att passa i ett dvd-fodral, därav formatet.)

In Pingvino veritas!

tux-svens bild

Det var en trevlig guide, men du glömde nämna "linuxmint.se" som en sajt att kunna ställa frågor på..  Wink

Jag har kopierat den för att kunna ge till dem som jag installerat Linux Mint 10 åt.  Det var bra att det handlade om Mint 10 och inte om Mint 11. Smile

Jag som hade för mig att du var lite spydig angående Mint en gång här på LP?? Kanske minns fel.  Smile

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pingus bild

Aha, ojdå! linuxmint.se kände jag inte till, lägger till den i nästa utgåva. (På gång snart, men jag håller fast vid 10:an.)

"Jag som hade för mig att du var lite spydig angående Mint en gång här på LP?? Kanske minns fel.  Smile"
Inte ett dugg fel har du, det är mycket jag retar mig på i Mint - för att inte tala om Gnome!
Men det är trots allt den distro jag tror är bäst för nybörjare - att den sedan inte passar mig som helst konfar i terminalen är trots allt en annan sak. Delvis i alla fall! Kan inte förlåta dem för vad jag ser som Windows-smitta, tex. oskicket att bara ha en enda partition som standard.
Plus att det alltid är kul att kriga lite... Wink
(Fast var det bara en gång? Hmm måste skärpa mig tydligen...)

Förrexten kanske jag skulle lägga ut hela scribus-dokumentet så kan den som vill lätt göra egen. Alla kanske inte vill sprida min Tuxit-propaganda..
Jag gör det så snart jag hinner, ska fixa en wiki el.dyl. på linuxguider.se också har jag tänkt mig.

In Pingvino veritas!

kimjohanssons bild

Välkommen.

Den största skillnaden mellan Linux och andra operativsystem (läs mac och win) är mångfalden. Den har du nog lagt märke till redan.

/Kim

pingus bild

Ang. din skrivare: instruktioner finns men de var verkligen inte lätta att hitta - nästan så att om man vet hur man ska hitta instruktionerna så är man så pass hemma i Linux att man inte behöver dem...

Nåväl, när du laddat hem filen "MP280series_printer_driver.tar" packar du upp den med
"tar -xf MP280series_printer_driver.tar" eller leta upp ett grafiskt program för att hantera packade filer.
(En .tar är alltså typ zip men okomprimerat. Komprimerad heter tex tar.gz.)

Sedan kan du öppna installationsguiden med en webbläsare, i Firefox "Öppna Fil" eller <Ctrl> + <O>. Du ska öppna filen "guidemp280series-pd-3.40-1_en/MP280series/guide_index.htm"

Återkom om det inte funkar!

In Pingvino veritas!

Ammbos bild

Det här känns som en riktigt klurig en, men tur man har bra hjälp Smile

Jag sparade filen du nämnde ovan på skrivbordet. Sedan högerklickar jag och tar Packa upp här, men inget händer och ibland kommer det upp en ruta " Ett fel inträffade vid inläsning av arkivet.

(null)

tar: Unexpected EOF in archive
tar: Error is not recoverable: exiting now

"

Verkar  inte kunna välja att packa upp med ett specifikt program. Så prövade jag att öppna med tar- händer inget. Har även försökt att Öppna med och därigenom Välj ett anpassat kommando och skrivit in "tar -xf MP280series_printer_driver.tar". Fungerar inte heller. Vad heter ett exempel på ett grafiskt program för att packa upp filer på linux? ( Förmodar att inte winrar finns här Tongue ) Så kanske jag kan försöka öppna med det.

Jag har även en till nöt till er att knäcka eller hjälpa med. När jag  kopplar in min gamla hårddisk från min gamla, andra bärbara dator(som är anledningen varför jag prövar på linux) så verkar det som att inte alla dokument visas. Kan det vara så att alla dokument inte kan visas? Känns konstigt eftersom det verkar vara en del mappar med innehåll  som fattas som synts när jag tidigare kopplat ihop disken med andra datorer(visserligen windows). Kan försöka få tag på en annan dator och koppla hårddisken igen för att dubbelkolla om något skulle ha försvunnit eller om det är linux som är klurigt, eller rättare sagt, jag som inte lärt mig det än. 

pingus bild

Jag tror filen är skadad, meddelandet du får tyder på att du inte fått ner hela filen.
Jag har också prövat på en Suse nu och "högerklick -> Packa upp här" funkar.
Däremot om du vill använda ett kommando så måste du öppna ett terminalfönster, du kan inte köra ett kommando utan terminal - blir lite som att skriva i luften så att säga.

Det där med dokumenten, har just nu bara 2 tips:
* Windows genvägar funkar inte under Linux, har du sådana kanhända de inte visas alls. Om en mapp är genväg kanske du kan se mappnamnet men du kan inte hitta något i mappen.
* Linux använder som standard teckenkodning utf-8, Windows använder annan (iso-8859-15 brukar kunna funka).
Detta innebär att om disken monteras in med kodning utf-8 så blir åäö förvrängda.
Detta i sin tur innebär att filer som börjar med å,ä el ö inte hamnar rätt i bokstavsordning, du får nog leta lite för att hitta dem.

In Pingvino veritas!

Ammbos bild

file:///home/amelie/.fr-DTAEcz/guidemp280series-pd-3.40-1_en/MP280series... är den adressen jag gick efter i slutändan, vet inte hur jag fick tag i den men det var inte bara genom att klicka via den nedladdade mappen. När jag sedan försöker följa det som står i guiden,

1. Install printer driver

Install the printer driver by entering the following command from the command line of a terminal software.

For Fedora 12/openSUSE 11.2

1) Expanding the archived file and switching to the expanded directory

[root@zzz /yyy]# tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
[root@zzz /yyy]# cd cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm

2) Installing the printer driver

[root@zzz /yyy]# ./install.sh

Öpnnar och skriver in " [root@zzz /yyy]# tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
[root@zzz /yyy]# cd cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm  " men får fram :

amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2)> [root@zzz /yyy]# tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
bash: [root@zzz: command not found
amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2)> [root@zzz /yyy]# cd cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm

Vad betyder "Expanding the archived file and switching to the expanded directory" Vad innebär det att jag ska göra?

Måste vara något jag gör fel... är inne på mappen jag laddat ned när jag öppnar terminalen vilket ni kanske ser utav det jag har klistrat in här ovan ( amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2), 2 därför att jag laddade ned den en gång till eftersom den ju verkade vara trasig eller så.)

Känns som att det ju inte kan vara så långt kvar nu innan jag har en skrivare jag kan använda.

pingus bild

Ah, ok jag förstår! Smile
Sån't där som är fullständigt självklart för en är naturligtvis helt okänt för en annan:
Det där "[root@zzz /yyy]#" är bara som kommando-prompten ser ut! Detta kan vara olika på olika datorer - man kan "enkelt" ändra detta - i din terminal står där i stället:
"amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2)>" (Prompten visar då ditt namn@datornam:[den-katalog-du-befinner-dig-i]>

Du ska alltså bara skriva det som står efter "#":
tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
cd cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm
./install.sh

"Vad betyder "Expanding the archived file and switching to the expanded directory" Vad innebär det att jag ska göra?"
Översättning: "Packa upp arkivet och byt till den katalog som skapats"

In Pingvino veritas!

Vill bara tillägga att "#" i promptem betyder root (administratör på windowsspråk) och "$" är vanlig användare.

Så guiden förutsätter att du har root-behörighet i terminalen när du skriver kommandot.

Om det står "$" istället för "#" så måste du byta användare till root med su eller använda sudo om det är aktiverat för din användare.

Ammbos bild

Jag skriver in "tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz" och får då följande meddelande:

amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2)> tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
tar: cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel

Filen eller katalogen finns alltså inte... Har jag alltså inte kunnat ladda ned allt? Vad är det för katalog linux syftar på? Hur fixar jag detta?

Frågetecknen är många men jag tror att svaren finns hos er!

Du har nog bara ett stavfel cnijfilter-mp280series-3.40-1-rpm.tar.gz ska det vara med 1 istället för x.

Men nu till linux lektionen.

I linux när man jobbar i en terminal så brukar man använda tabbkompletterning för att undvika dessa fel.

Om du börjar skriva tex cni och sedan trycker på tabb så borde den skriva ut hela eller en bit av filnamnet beroende på om det finns flera filer med samma namn eller inte.

Om det finns flera filer som börjar med samma bokstäver/siffror så skriver den bara ut dom bitarna som är samma tills dom skiljer sig i filnamnet och då trycker du 2ggr på tabb-tangenten så skriver den ut alternativen och du väljer isåfall att skriva någon bokstav till och trycker på tabb igen så borde du få hela filnamnet rättstavat tillsist.

Tabbkomplettering är underbart när man vant sig.

Ammbos bild

Jag skriver in "tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz" och får då följande meddelande:

amelie@linux-khuy:~/Desktop/MP280series_printer_driver(2)> tar zxvf cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz
tar: cnijfilter-mp280series-3.40-x-rpm.tar.gz: Funktion "open" misslyckades: Filen eller katalogen finns inte
tar: Felet kan inte åtgärdas, avslutar nu
tar: Child returned status 2
tar: Avslut med felslutstatus fördröjd från föregående fel

Filen eller katalogen finns alltså inte... Har jag alltså inte kunnat ladda ned allt? Vad är det för katalog linux syftar på? Hur fixar jag detta?

Frågetecknen är många men jag tror att svaren finns hos er!

Ammbos bild

Såg just det du skrivit nedan, ska pröva det så tänk inte på meddelandet ovan! Smile

andys bild

Prova att göra det grafiskt om du tycker det är enklare än terminalen.

Gå till din filhanterare tex konkeuror leta rätt på filen och högerklicka du borde då ha ett alternativ i menyn för att packa upp något i stil med "extract here" eller "öppna med extract" som är en motsvarighet till winzip kan man säga.

Finns inte detta alternativ när du högerklickar så kan du behöva installera extract från yast där man lägger till program.

Du kan när du packat upp filen fortsätta installera drivrutinen från prompten.

Nu förstår jag att du tycker det blir grekiska av allt Smile

Nu ser jag att du tankat hem drivrutinerna redam men jag postar en länk ändå för enkelhetens skull.

Drivrutin för utskrift (IJ Printer Driver):

http://files.canon-europe.com/files/soft40266/Software/MP280series_print...

eller om du endast vill ha rpm filen.

http://support-sg.canon-asia.com/contents/SG/EN/0100300702.html

Drivrutin för skannerfunktion (scangear MP):

http://support-sg.canon-asia.com/contents/SG/EN/0100302102.html

Kommandot tar är endast för att packa upp filen och är onödigt om du är nybörjare då du lika gärna kan högerklicka på filen och välja "Packa upp arkiv här" eller "Packa upp arkiv här, detektera underkatalog automatiskt"

Dom jag länkade till är linuxdrivrutiner och innehåller drivrutiner även för andra linuxdistar.

Packa vi upp MP280series_printer_driver.tar så ser vi att den består av 3st nya arkiv.

cnijfilter-mp280series-3.40-1-deb.tar.gz  cnijfilter-mp280series-3.40-1-rpm.tar.gz  guidemp280series-pd-3.40-1_en.tar.gz

cnijfilter-mp280series-3.40-1-deb.tar.gz behöver du inte bry dig om då det är en .deb som betyder att den är för debian baserad Linux vilket du inte har.

cnijfilter-mp280series-3.40-1-rpm.tar.gz  är en .rpm och det paketformatat som din linux distobution suse använder sig av.

guidemp280series-pd-3.40-1_en.tar.gz Innehåller en guide för installation mm.

Börja med att packa upp cnijfilter-mp280series-3.40-1-rpm.tar.gz samt guidemp280series-pd-3.40-1_en.tar.gz

Gå in i mappen MP280series och klicka på guide_index.htm så kommer guiden upp så du kan läsa dig igenom installationen och tänk på att det är det om suse/opensuse som gäller för dig och inte det om fedora eller ubuntu.

För att sammanfatta det som verkar bökigt, tanka hem, packa upp, kör INSTALL och svara på ev frågor, klart. 

hoths bild

Välkommen!

Jo, du har kommit rätt. Här är platsen för att ställa linux-frågor. ALLA varianter av linux finns här!

Min erfarenhet är att det gär lätt att installera och köra linux med en massa komplicerade saker. Men, det kan var väldigt klurigt att installera just skrivare! Vet inte varför det är så för skrivare borde ju varenda dator ha tillgång till!

Jag kör både opensuse och Linux Mint. Har du något kvarvarande problem?

----
Linux växer snabbast!