Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Förklaring av mount --bind; Vill flytta /home till egen partition

Jag vill flytta /home till en större partition då nuvarande /home börjar bli full(73% full). Så jag läste på lite och hittade mount --bind som ett lämpligt alternativ(tror jag). Jag skapade en ny partition och körde nedanstående kommando:

mount --bind /home /mnt/home

Efteråt för att testa så skapade jag en ny användare och mycket riktigt så skapades en ny "home" katalog för denna användare. Dock på både /home och mnt/home. Sen kan jag även se att även den nya partitionen är fylld till 73%. Detta fattar jag inte då den är ca 19GB större än den gamla /home.

Det jag vill göra är bara att flytta /home till en större partition. Ska det vara så krångligt? Har följt en del exempel men det mesta falerar på att jag inte kan gå till single-user mode(Init 1?). Det är en NAS utan display så skriver jag "init 1" så måste jag reboota den för att den ska bli användbar igen.

Tacksam för all hjälp!

/Robban

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tufftuffs bild

mount --bind /home /mnt/home gör att det du har i /home också blir tillgängligt under /mnt/home. Då blir det ganska självklart att du ser den nya användaren på båda ställena och att det är lika fullt eftersom det är samma partition! Hade du den nya partitionen monterad på /mnt/home så är den numera gömd bakom din "kopia" av /home.

Om du ska flytta innehållet på /home till /mnt/home (om den nu din nya partition är monterad där) så kan du använda tar. Kör följande som root:

tar c --directory=/ home | tar x --directory=/mnt

Kommandot byter katalog till /, gör en tarfil av home som pipas till nästa tar som byter katalog till /mnt och packar upp tarfilen. Sedan byter du ut enheten för /home  till den för din nya home i fstab och bootar om.

Hade du haft /home på en LVM-volym hade det varit en annan femma. I princip avmontera /home, köra fsck -f på den, göra volymen större med lvextend, göra filsystemet större med resize2fs, montera /home igen.

roband915s bild

Ah ok tack för hjälpen. En liten fråga till dock.

Min fstab har jag klistrat in nedan för att lättare förklara och min nya /home är en raid1 och är device md3. Efter att ha kört det tar-kommando du hjälpte mig med. Ska jag nu då bara lägga in raid-devicen i fstab så mountas den automatiskt vid boot?

Exempel på ny rad:

/dev/md3 /home ext3 defaults 0 $

Min fstab innehåller ingenting som har med /home att göra tyvärr.

proc                    /proc           proc    defaults                0      $
/dev/md0                /               ext3    errors=remount-ro       0      $
/dev/md1                none            swap    sw                      0      $
/dev/md2                /mnt/md2        ext3    defaults                0      $

Om du kör raid 1 så blir väl inte disken större än dom du har tidigare då du endast tillför en ny disk att lägga speglingen på.

Från wikipedia:

"Raid 1

Ett antal, vanligen två, lika stora diskar speglas så att alla innehåller en exakt kopia av samma data. Det tillgängliga utrymmet blir aldrig mer än vad en disk skulle rymma själv, men i gengäld kan alla utom en disk gå sönder innan data förloras. Det har även fördelen att läsprestanda kan höjas, då varje disk var för sig kan användas för läsning. Denna variant är vanligast i bättre kontorsdatorer."

Så jag förstår inte hur du tänkt få det att fungera i en raid 1 lösning?

Så antingen får du skaffa en lika stor hårddisk till eller ha /home på endast den nya som då inte kan ingå i raiden.

roband915s bild

Nja jag har två diskar som jag har raid1 på men använder bara en bråkdel av diskarna än så länge. Dessa innehåller x antal partitioner och min nuvarande /home ingår i / partitionen som mountas som md0. Men jag skapade en ny partition och lade till den i raid-arrayen. Det är denna nyskapade partition jag vill ha som /home. Det borde väl gå? Eller?

Så du har skapat en ny partition och formaterat den ext3, så långt är allt i sin ordning.

Sedan har du lagt till den i raid-arrayen som är raid 1, isåfall har du endast skaffat dig en disk till att lägga speglingen på.

Den nya disken kan inte ingå i din tidigare raid om du med en enda ny hårddisk vill utöka home.

fredentofts bild

Jag skulle gjort så här, förutsatt att du avmonterat bind-monteringen och har din nya partition monterad som /mnt/home:

1. rsync -a /home/ /mnt/home
    "trailing slash" på källkatalogen betyder att den tar allt innehåll, men inte katalogen själv. Detta är i stort sett samma sak som tar-kommandot du tipsades om tidigare, båda funkar finfint.
  2. kör om 1. en gång till för att vara säker på att eventuellt ändrade filer kommer med.
    Det är här fördelen med rsync syns, att man kan ta alla nya förändringar i ett snabbt andra svep.
  3. mv /home /home.bak
    Döp om din gamla home till home.bak
  4. Fixa fstab så att den monterar /home från din nya partition.
  5. Boota om så att din nya /home används.
  6. Om det ser bra ut kan du nu radera /home.bak

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-

roband915s bild

Nu följde jag din guide fredentoft och allt går skitbra tills rebooten. Då stannar den precis som den gjort i mina tidigare försök

I fstab skrev jag följande:

/dev/md4 /home ext3 defaults 0 0

Först tänkte jag att jag måste mounta raiden till en mapp som jag sedan i sin tur mountar till /home men inte ska jag väl behöva mounta den två gånger?! 

pingus bild

1) bara en typo kanske - du skriver "/dev/md4 /home ext3 defaults 0 0" men nya partitionen var ju /dev/md3.

2) När du skapade nya partitionen, har du formaterat den också och i så fall med vilket filsystem?

3) När den stannar vid omstart - hur långt kommer systemet, finns det något felmeddelande?

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

roband915s bild

Tyvärr var det bara ett skrivfel här i forumet. Det har varit md3 hela tiden märkte jag. Fick för mig förut att det var md4 så skrev det här,

Japp partitionen är formaterad med ext3.

Tyvärr kan jag inte se hur långt den kommer i booten då det är en NAS utan display. För att koppla in en skärm måste jag göra en speciell seriellkabel vilket jag inte gjort tyvärr.

fredentofts bild

Det borde väl finnas en boot.log eller liknande som berättar vad som hänt under uppstarten

-
-

roband915s bild

Jo en boot.log finns. Kruxet är bara att jag måste koppla in en av diskarna i en annan linuxburk för att se den. Har dock inte gjort det tidigare så ska kolla på den loggen ikväll tänkte jag. Märkte faktiskt igår att jag inte har raid1. Eller använder jag parted för att se så finns flaggan "Raid" men det är bara en av diskarna som innehåller filsystemet. Borde väl egentligen inte orsaka problem med att försöka mounta /home på en annan partition? 

Jag kollar dock boot.log ikväll till att börja med och återkommer när jag tolkat den :) 

/Robban

Om du inte kör raid 1 eller någon annan raid så borde du inte ha några bekymmer att flytta /home.

Då behöver du endast kopiera home till den nya hårddisken och montera den.

fredentofts bild

Kolla vad som står i /proc/mdstat
Den visar status för dina raid-arrayer. Det skapas ingen raid automatiskt bara för att man anger partitionstyp raid på disken, man måste köra nåt verktyg för att bygga arrayen också (ex.vis. mdadm)

-
-

roband915s bild

Ok nu har jag kollat genom boot.log och diverse andra loggar utan att hitta något alarmerande.

Kollade i proc/mdstat och fattade nada för att vara ärlig. Skulle någon kunna hjälpa mig tolka nedanstående?

md1 : active raid1 sdb2[1] sda2[0]
      1044800 blocks [2/2] [UU]

md2 : active raid1 sdb3[1] sda3[0]
      521408 blocks [2/2] [UU]

md0 : active raid1 sdb1[1] sda1[0]
      1043840 blocks [2/2] [UU]

unused devices: <none>

fredentofts bild

Den säger att du har 3 st raid1-or igång som mår finfint.
Första raden för varje berättar vad raidenheten heter, vilken raidnivå det är och vilka fysiska enheter den består av.
Andra raden berättar hur stor raid-enheten är och hur många av de ingående enheterna som är i fungerande skick.

-
-