Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

Fjärrskrivbord i Mint 10?

Stötte på ett litet problem med fjärrskrivbord i LinuxMint 10.
Installationen är från början CD-versionen, uppgraderad till DVD-versionen, på en gammal laptop ("Medion").

I inställningarna för fjärrskrivbord har jag bockat i att andra får se och fjärrstyra skrivbordet.
Under säkerhet har jag inget lösenkrav, prövat med och utan "Konfigurera nätverkeyt automatiskt...
"Notifiering "Visa alltid"
(Ett lite mystiskt meddelande kommer upp under avsnitt Delning: "Ditt skrivbord är endast åtkomligt på det lokala nätverket. Andra kan komma åt din dator på adressen 'localhost'." Hmmm hur skulle det gå till... )

När jag försöker ansluta till den från annan dator i lokala nätverket med vnc :/192.168.0.106:0 (även prövat :1 samt testat mot både trådlösa & trådade anslutningen) får jag felmeddelande "Ingen server körs på angiven adress och port".

Paketet Vino är installerat, i processlistan finns endast "vino-preferences" inget annat som kan härledas till en fjärrskrivbords-server.

Så vad behöver göras för att få igång fjärrskrivbord - och viktigare, är detta normalt?
Eftersom jag alltså ska marknadsföra Linux Mint till Den Stora Allmänheten, ställer ut på Uppmässan nu fredag-lördag, är det viktigt att allt blir rätt!

... och då förstås, någon som vet något annat man bör tala om för folk, något som helt nya användare kan få problem med?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

tux-svens bild

Jag provade fjärrskrivbord mellan två Mint 10

Jag körde endast på mitt eget LAN. Men jag hade satt ett lösenord för login och att man måste bekräfta varje inloggning.

Du råkar väl inte ha igång brandväggen i os:et (utan att ha skapat en passage i varje fall.)

Det gick väldigt bra, jag kunde installera program på fjärrdatorn och allting. T.o.m snurra på kuben..  Smile

Vino?  det kan jag inte minnas att jag hört..

Remina Remote Desktop Client använde jag i vart fall på "styrdatorn". 

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

pingus bild

Märklo-mystiskt detta.
("Vino" är en fjärrskrivbords-server för Gnome, den används tydligen som standard i Mint. En "remote desktop client" används för att ansluta till server.)

Brandväggen är avstängd på båda datorerna.
Jag har uppenbarligen ingen vino-server igång, trots att den är med i Uppstartsprogram - dock med tillägget "--sm-disable" vilket då innebär "disable session manager" - varför vill man det undras då genast?

Om jag startar vino-servern manuellt får jag kontakt, men det blir stopp vid "Kontrollerar behörighet"
Ingenting syns på Mint-datorn, ingen notifiering heller trots att jag valt "Visa alltid".

Jag tog bort tillägget "--sm-disable", nu startar vino-servern vid omstart, jag får kontakt men "Anslutningen misslyckades. Servern accepterar inga nya anslutningar."

Startar jag servern manuellt kan jag se att klient-anropet når servern men sedan är det stopp.
Det spelar ingen roll vilka inställningar för lösen / säkerhet jag väljer.

Koll på Mint-datorn:
Skutt ~ # netstat |grep 5900
tcp       12      0 Skutt.local:5900        edgar.local:50079       ETABLERAD
tcp       13      0 Skutt:5900              edgar.local:35510       CLOSE_WAIT

Skutt ~ # ps -e |grep vin
 2307 pts/0    00:00:18 vino-server
 2321 ?        00:00:01 vino-preference

Skutt ~ # iptables -L
Chain INPUT (policy ACCEPT)
target     prot opt source               destination
Chain FORWARD (policy ACCEPT)
Chain OUTPUT (policy ACCEPT)

Inte bra detta!

----------------------------
In Pingvino veritas!

http://www.tuxit.se
http://blogg.skuttungecity.se

tux-svens bild

Aha, nu såg jag.  Vino heter det, men i menyn heter det Fjärrskrivbord. Smile

Vino hade jag konfigurerad på "Måldatorn".

På "Styrdatorn" körde jag Remmina.  Smile

Jag valde VNC i Remmina.

---

Windows are for houses, Linux is for computers!

FoHs bild

Vino (Remote Desktop) = servern i Gnome
Vinagre (Remote Desktop Viewer) = klienten i Gnome

Jag kör båda i Ubuntu, fungerar utan problem. Vino startar automatiskt vid uppstart och detta med --sm-disable. Jag har gjort allt utan handpåläggning. Kan det vara så att Vino kraschade för dig innan du kollade processlistan?

Testa med Vinagre och se om dess standardinställningar fungerar för dig, det är inte säkert att vnc-programmet du använder är kompatibelt med Vino-servern.