Välkommen till linuxportalen.se!

Linuxportalen.se är Sveriges största och aktivaste webbplats för användare av öppen- och fri programvara.

Du besöker Linuxportalen.se som gäst vilket begränsar din möjlighet att använda webbplatsens alla funktioner. Genom att registera dig som medlem får du inte bara möjlighet att söka bland webbplatsens innehåll, skapa nya och delta i befintliga diskussioner, skapa din egen blogg, kommunicera med andra medlemmar genom privata meddelanden och delta i omröstningar. Du får också tillgång till Veckans Kadavro - en seriestrip unikt skapad för Linuxportalen.se!

Registeringen sker snabbt och är helt kostnadsfri - tveka inte, bli medlem idag!

phpBB och ovälkomna medlemmar

Jag är webbmaster för  en ideell förening där vi bland annat har ett Forum byggt med phpBB. Hemsidan och forumet körs på ett webbhotell.

Våra regler är sådana att endast medlemmar ska använda forumet samt att man ska registrera sig med sitt riktiga namn.

Vad som händer och har hänt sedan starten för c:a ett år sedan är att "fulingar" registrerar sig. Det är en till tre fulingar varje dygn som jag får sitta och ta bort.

I samband med att jag tar bort fulingen så blockerar jag angiven IP-adress.

Jag middtänker att det är någon form av robot som gör dessa registreringarna så detta med verifieringskod verkar inte fungera så värst bra.

Nu undrar jag om någon har någon lösning på problemet?

Alternativ för kommentarvisning

Välj ditt önskade sätt att visa kommentarerna och klicka på "Spara" för att verkställa dina ändringar.

En fråga med logik eller enkel mattematik brukar lösa många fulregistreringar och är betydligt bättre än captcha som oftast bara blir jobbig att läsa och inte brukar fungera så bra.

JanPihlgrens bild

Ok hur fixar man det?

phpBB är ett färdigt paket.

Var lägger man in kod och finns det några exempel på kod som fungerar?

Minns inte rakt av.

Men vissa kan man skapa i befintlig installation och vissa installeras.

Vilken version använder du?

JanPihlgrens bild

Det verkar vara 3.0.9. Det är ju webbhotellet som tillhandahåller programvarupaketet. Sedan kan jag ju gå in och modifiera.

Men jag har ingen aning om hur jag ska göra i detta fall, det du föreslår.

Det lättaste är att skapa egna profilfält, detta är väldigt effektivt.

Administrationspanel > Användare och grupper > Egna profilfält

Här kan du skapa egna fält tex en fråga med ett siffertal tex Hur många händer har en människa? eller skriv talet ett hundra sextio två i siffror. (En sifferfråga utan siffervariabler i frågan lägger till logik)

Detta är oftast det enda som behövs för att stoppa dom flesta spambotar, kanske kombinera mer än en fråga.

CAPTCHA är det botar är bäst på att ta sig förbi och jag finner det jobbigare för riktiga användare än spam-botar och därför endast är onödigt.

Om du envisas med att använda captcha så bör du använda ett plugin för det och inte den som finns original, det följer dock med lite olika plugins.

Tidigare använde jag lite olika plugins för att stoppa skräpregistreringar bla ett som visade bilder och färger där man skulle välja rätt men har inte behövt det på väldigt länge.

Minns dock inte vad dessa plugins heter eller om dom fortfarande utvecklas, men dom var effektiva och enkla för användaren.

Så börja med att testa "egna profilfält" och om det inte räcker så kan vi fortsätta med andra skyddsåtgärder.

För att se hur det kan se ut så kan du registrera en användare på http://forum.slackware.se där jag lade in en fråga och tog bort captcha vid liknande problem, och det har fungerat sedan 2009.

JanPihlgrens bild

Tack för info.

Nu har jag gjort på detta sättet så får vi se om det fungerar.

Jag kan bara se ett problem och det är när man svarar fel så kommer det högsta värdet fram.

Det fanns ingen ruta som man kunde fylla i om vad som var rätt värde. Få se hur det fungerar.

En en gång, Tack.

Hoppas det fungerar annars blir det till att titta över plugins.

Jag vet att lösningen inte är hundraprocentig och att det finns botar som kommer runt det, men det brukar vara tillräckligt för dom flesta sidor.

För plugins så kan du kolla denna.

http://www.phpbb.com/customise/db/modifications/anti-spam-9/

Många har även demo så du kan testa dom och se vad du tycker passar.

Peoplesign har jag hört bra om.

Lite nyfiken på hur det fungerat?

JanPihlgrens bild

Ditt tips fungerade jättebra.

Men på grund av ointresse från medlemmarna har vi stängt ner forumet så arbetet med att dagligen rensa bort icke behöriga medlemmar har därmed upphört.

Det som förvånar mig är att man använder chapca när det fungerar så dåligt.

Än än gång tack för tipset.

Det förvånar mig med, när det är almänt känt att logik är bättre både som spamskydd och enklare för användaren.

fredentofts bild

Av samma anledning som vi fortfarande uppmanas ha lösenord som är lätta att knäcka (med datorkraft) men svåra att komma ihåg, istället för lösenfraser som är lätta att komma ihåg men kräver extremt mycket mer kraft att knäcka? Dvs "gammal vana"

-
För övrigt anser jag att trådindenteringen måste lagas
-
-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-=-